advertentie

Schiedamse chocoladereep verovert het internet: van TikTok-hit tot uitverkocht

De Künefereep van de Schiedamse Bonte Koe gaat viraal. De zogenoemde ‘Dubai-reep’ is volgens influencers een ware smaak- en geluidsensatie. Nadat Monica Geuze een video op Tiktok plaatste waarin zij de reep eet, zijn de bestellingen bij de Schiedamse chocolaterie geëxplodeerd. De reep is voorlopig online uitverkocht. In de productieruimte in Schiedam wordt hard gewerkt om alle bestellingen klaar te maken.

Hanna van Spijk

door Hanna van Spijk

dinsdag 18 juni 2024 19:26

Tijdens een zakenreis in Istanbul ontdekte het team uit Schiedam de Künefereep: een chocoladereep gemaakt met pistache en künefe, een boterig gebakken deeg. Künefe, dat de meeste mensen kennen van het gebakje baklava, geeft een knisperend geluid in je mond. Dit knisperende geluid blijkt bijzonder goed te werken in de wereld van influencers.

Influencer Monica Geuze deelde, nadat ze de reep op eigen initiatief had besteld, een filmpje waarin ze de reep eet. Na het zien van de video wilden miljoenen TikTok-gebruikers zelf ervaren hoe deze knisperende chocolade smaakt. “Het Monica Geuze a.k.a. Mo-effect”, noemt eigenaresse Amy Klein het.

De onlinebestellingen zijn de afgelopen drie weken door het dak gegaan. Juni is voor chocolatiers meestal geen goede verkoopmaand, legt Klein uit. "In een normale junimaand krijgen we ongeveer dertig bestellingen per dag binnen. Door de populariteit van de Künefereep zijn dat er nu zevenhonderd per dag. We hadden nooit verwacht dat dit zou gebeuren. In minder dan drie weken hebben we bijna twintigduizend repen verkocht."

Effect van social media

Klein en haar team hebben hard gewerkt om zo veel mogelijk repen te produceren. De productiecapaciteit is opgeschaald. Er is extra pistache ingekocht, het inpak- en webshopteam werkt vijf keer zo veel en er is een klantenservice in Suriname opgezet. Afgelopen vrijdag was de maat echter vol en stonden er drieduizend bestellingen open. “Toen hebben we besloten de reep op de website als uitverkocht te markeren. We moeten onze kwaliteit kunnen blijven waarborgen en elke klant te woord kunnen staan”, vertelt Klein.

De populariteit van de reep heeft ertoe geleid dat klanten de reep kopen om vervolgens voor meer geld door te verkopen. Om dit tegen te gaan zal het binnenkort niet meer mogelijk zijn om meer dan vier repen per keer te kopen. “Het effect van social media is echt overweldigend. We hadden nooit verwacht dat dit zou gebeuren.”

De webshopbestellingen zijn de afgelopen dagen op peil gebracht en vanaf morgen zal de reep weer in de winkels liggen. Voor nu blijft de reep online uitverkocht. “Zo kunnen de Schiedammers en Vlaardingers ook een reep proeven.”