Spoedwet in de maak
Het kabinet is bezig met een spoedwet die de noodverordeningen tegen het verspreiding van het het coronavirus gaat vervangen.
Dit gebeurt om de maatregelen tegen de verspreiding een betere juridische basis te geven. Dit meldt NRC vandaag op basis van Haagse bronnen. De nieuwe wet moet een einde maken aan volgens juristen "ondemocratische" en "ongrondwettelijke" noodverordeningen zoals het verbod op groepsvorming zonder 1,5 meter afstand te houden. De wet moet volgens bronnen binnen enkele weken klaar zijn.
Tot die tijd blijven in Schiedam, zoals op het Bachplein, de maatregelen van kracht.
In Nederland 43 personen overleden en 65 coronapatiënten in het ziekenhuis opgenomen
Het RIVM meldt zondag dat er 43 personen als overleden zijn gemeld, dat waren er gisteren 65 en de dag ervoor 120.
Er zijn 65 patiënten in het ziekenhuis opgenomen (geweest) gemeld, dat waren er gisteren 75 en dat ervoor 100.
Het aantal Schiedammers in het ziekenhuis is hetzelfde als gisteren: 39.
Deze gemelde personen zijn niet allemaal in de afgelopen 24 uur in het ziekenhuis opgenomen of overleden. Sommige patiënten worden later gemeld. Daarom worden de gegevens van voorgaande dagen vaak nog aangevuld.
Tot nu toe zijn er 38.245 bevestigde COVID-19 patiënten gemeld aan het RIVM.
Aubade in Kethel met drie burgemeesters en Koningsdag compilatie 2005, 2007, 2018 & 2019
Koningsdag op SCHIE
Koningsdag laten we op SCHIE niet ongemerkt voor bij gaan.
Vanaf 9:00 uur is er op SCHIE TV een compilatie zien van Koningsdag van 2005, 2007, 2018 en 2019, met onder andere de aubade in Kethel met drie burgemeesters: Scheeres, Verver en Lamers.
Ook hebben we reportages uit de stad met onder andere het toostmoment met burgemeester Lamers, het luiden van de klokken en hoe stil is het in Kethel?
Van 9.45 tot 10.00 uur luiden net als in heel Nederland de kerkklokken in Schiedam. Ook wordt zoveel mogelijk de Nederlandse vlag uitgehangen mét oranje wimpel. Dat kan iedereen thuis ook doen. In ieder geval wordt er net als elk jaar gevlagd op de kerktoren van de Grote Kerk, het Stadhuis en bij de vlaggenmasten bij het Stadskantoor. Ook de molens in Schiedam hangen deze dag vlag en wimpel uit.
Om 16.00 uur is er een nationaal toostmoment. Voor deze Nationale Toost wordt iedereen opgeroepen thuis en met inachtneming van de regels tegen het coronavirus het glas te heffen op de gezondheid van iedereen. Burgemeester Cor Lamers doet hier ook aan mee.
Het is vanwege de maatregelen tegen het coronavirus uiteraard niet mogelijk buurtborrels of activiteiten ter ere van Koningsdag te organiseren. Ook niet als dat informeel op straat in buurten plaatsvindt.
Containerbrand in de Gorzen
De brandweer rukte zondagavond om 23:29 uur uit voor een containerbrand op de hoek Nieuwe Maasstraat/Klaaswaalsestraat.
De brand was ontdekt door surveillerende agenten. 'Wij kwamen in de Gorzen een containerbrand tegen. Deze is vermoedelijk in de brand gestoken. Laat spullen die niet van jou zijn gewoon heel!' aldus de politie.
Alternatieve vrijmarkt
Aangezien Koningsdag dit jaar zonder de echte vrijmarkten verloopt, ontstaan er ook creatieve ideeën om af te komen van alle overbodige rommel in huis. Zoals we zagen op het Akkerpad in Spaland.
Gratis aanbieden helpt natuurlijk dat het kleedje snel leeg raakt, Dankzij de wervende tekst "Neem mij mee". En het ruimt lekker op.
Lamers: 12 coronadoden in Schiedam
Er is weer een Schiedammer aan de gevolgen het coronavirus overleden. Dat meldt burgemeester Lamers in een brief aan de gemeenteraad. Er zijn nu in totaal 12 Schiedammers aan de longziekte overleden.
Ook vermeldt de burgemeester dat de culturele sector in Schiedam vooralsnog niet mee profiteert van de landelijke steunmaatregelen, 'aangezien geen van onze instellingen aan de daarvoor vereiste status voldoet' aldus Lamers. 'Een andere kwestie is dat de cultuursector over het algemeen niet in aanmerking komt voor de regeling NOW, omdat subsidies als inkomsten meegerekend worden. Momenteel brengen we de problematiek en de omzetderving in kaart.We inventariseren proactief.'
RIVM meldt landelijk 66 coronadoden, 39 Schiedammers in het ziekenhuis
Er zijn op zondag landelijk 66 patiënten als overleden gemeld, dat is bijna de helft minder dan gisteren, toen werden er 120 overledenen gemeld.
Er werden 75 patiënten gemeld die in het ziekenhuis opgenomen (geweest) zijn, gisteren waren dat er 100.
Er liggen nu 39 Schiedammers in het ziekenhuis, dat zijn er twee meer dan gisteren.
Er zijn vandaag 655 nieuwe besmettingen gemeld aan het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu), dat maakt een totaalaantal van 37.845.
Omdat niet alle COVID-19 patiënten getest worden, zijn de werkelijke aantallen in Nederland hoger dan de aantallen die in de rapportage genoemd worden.


