De Schiedammer moet in eigen stad goed zoeken naar een bankkantoor. In 2021 sloten zowel de ABN AMRO als de Rabobank het kantoor in de stad. Zo blijft er alleen nog een ING-kantoor aan de Rotterdamsedijk over. De grote reden voor de sluiting van de kantoren? Het online bankieren.
Het Rabobank-kantoor aan de Zwaluwlaan ging aan het begin van de coronapandemie dicht en blijft nu definitief dicht. En ook de ABN AMRO aan het Land van Belofte sluit de deuren. Tot verrassing van velen. Maar volgens Erik Lagerwey, woordvoerder van de Rabobank, is het sluiten van de kantoren logisch te verklaren. “Wij zien veranderd klantgedrag. Steeds meer klanten regelen hun bankzaken online. De vestiging in Schiedam was gewoon erg rustig, want er kwam bijna niemand. En zoals bij meer banken is het digitaal bankieren tijdens corona versneld gegroeid.”
Bekijk ook: De Stem van Schiedam: álle bankfilialen gaan weg uit Schiedam, is dat erg?
Ook bij de ABN AMRO zien ze dat het gedrag van klanten veranderd is. Daarom besloot de bank haar vestiging aan het Land van Beloften te sluiten. “Ook wij zien dat het klantgedrag is veranderd”, vult woordvoerder Hans Sjouke Koopal van ABN AMRO zijn concullega aan. “Digitaal bankieren heeft een vlucht genomen in de afgelopen jaren. En met corona heeft dat een extra spurt gemaakt. Kantoren sluiten we niet om het sluiten, we volgen puur het klantgedrag.”
Het enige bankkantoor in Schiedam is nu nog het ING-kantoor aan de Rotterdamsedijk. De ING is niet voornemens die vestiging te sluiten. “We bekijken voortdurend hoe wij met onze dienstverlening aan blijven sluiten op de behoefte van onze klanten”, laat ING-woordvoerder Alexandra Schippers weten. “Op dit moment heeft ING geen plannen om het kantoor aan de Rotterdamsedijk in Schiedam te sluiten.”
Felle tegenstand
Cor Heukels van Sociëteit Blauwhuis, het Schiedamse burgerinitiatief voor en door senioren, is geschrokken van het feit dat de Rabobank en de ABN-AMRO vestiging zijn gesloten. “Wij zijn er fel op tegen. Dat dit misgaat voor ouderen daar kun je gif op innemen. Een hoop van onze leden bankieren nog met overschrijvingsboekjes. Die willen graag naar een kantoor in eigen stad en niet naar Vlaardingen of Rotterdam.”
Binnen Soos Blauwhuis zijn er echter nog geen signalen dat het op dit moment al misgaat bij ouderen die tegen problemen aanlopen tijdens het bankieren. “Door corona hebben we wat minder contact kunnen hebben met onze leden. Dus momenteel zijn er nog geen signalen bekend.”
De beslissingen van beide banken om hun kantoren te sluiten, gaan niet over één nacht ijs. Er zijn verschillende redenen naast het digitaal bankieren om een kantoor te sluiten legt Rabobank woordvoerder Eric Lagerwey uit. “Bij de Rabobank staat duurzaamheid hoog in het vaandel. Daarvoor willen wij onze locaties verduurzamen. Dat is een flinke investering, dus kijken we per locatie of die investering te rechtvaardigen is met de hoeveelheid mensen die het kantoor bezoeken.”
Bij de ABN AMRO zien ze nog een andere ontwikkeling die bijdraagt aan het sluiten van kantoren, vertelt Koopal. “Mensen willen niet gebonden zijn aan een kantoor dat van 09:00 uur tot 17:00 open is. Ze willen ’s avonds ook contact hebben. Dat is nu ook mogelijk door het digitale bankieren.”
Oplossingen
Één van de oplossingen die de Rabobank biedt voor klanten die slecht ter been zijn, zijn de mobiele adviseurs van de bank. “Wij hebben adviseurs die aan huis komen. Daar kun je gewoon een afspraak voor maken. Als het thuis niet kan vanwege de coronamaatregelen is het ook mogelijk om ergens anders met de adviseur af te spreken. Bijvoorbeeld in een bibliotheek.”
De ABN AMRO heeft een soortgelijke mogelijkheid. “Wij hebben zorgcoaches in dienst. Via onze seniorenlijn kunnen ouderen en kwetsbaren een afspraak maken. De zorgcoaches brengen dan een bezoek aan huis als de klant dat wil. Daarnaast geven wij de klant ook de mogelijkheid om een cursus internetbankieren te volgen als een kantoor bij hun in de buurt dichtgaat.”
Met de ontwikkeling van adviseurs en bankmedewerkers aan huis is Soos Blauwhuis blij. Heukels bespeurt wel dat niet iedere oudere af weet van de seniorendienst van banken “Dat die dienst wordt aangeboden is echt goed. Maar niet iedereen weet dat die diensten bestaan. Maar de banken adverteren er ook niet mee.”
Volgens Heukels zitten er nog wel wat haken en ogen aan de bank-aan-huis-dienst. “Als je eenmaal geholpen wordt, dan gebeurt dat altijd goed. Dat moet gezegd. Alleen het duurt wat lang voordat je geholpen wordt, horen wij van onze leden.
Bij zowel de ABN AMRO als de Rabobank blijven de pinautomaten wel. “Mensen kunnen nog gewoon op de locatie geld opnemen en storten”, aldus Lagerwey van de Rabobank.