Niemand minder dan oud-burgemeester Reinier Scheeres is één van de nieuwe vrijwilligers van het Schiedamse Repair Café. "Hij blijkt een deskundige reparateur te zijn" meldt Jan Bostelaar, de drijvende kracht van het Repair Café.
Het maandelijkse Repair Café werd afgelopen zaterdag weer gehouden in 'De Vijf Molens'. 'Het was gezellig en druk en veel spullen konden worden gerepareerd die anders zouden zijn weggegooid' aldus Jan Bostelaar. .
'Mevrouw Janet van Harmelen is ontvangen door de gastvrouwen. Samen hebben ze het vragenformulier ingevuld. Daarin is onder meer ingevuld dat haar waterkoker het niet meer doet. “Ik denk dat deze kapot is gegaan, doordat ik hem een keer heb laten droogkoken.” Het is voor de eerste keer dat zij het Repair Café Schiedam bezoekt, dat elke derde zaterdag van de maand wordt gehouden in Ontmoetingscentrum ‘De 5 Molens’ van Seniorenwelzijn.
Foto: Jan Bostelaar.
Mevrouw Van Harmelen zit te wachten tot ze aan de beurt is en heeft tijd voor een praatje. “Ik heb al een nieuwe waterkoker gekocht, maar ik vind het toch zonde deze Philips weg te gooien. Hij is eigenlijk mooier dan de nieuwe. Om eerlijk te zijn, ik heb de kapotte reeds drie jaar thuis in de kast staan. Ik had me al verschillende keren voorgenomen naar het Repair Café te gaan, maar het kwam er maar niet van. Dat er de afgelopen jaren corona was, hielp natuurlijk niet mee. Maar als het café wel was, vond ik het toch moeilijk om, zo alleen, binnen te stappen. Nou, daar ben ik dan eindelijk”, zegt ze met een glimlach. “En ik ben blij dat ik de stap over de drempel gezet heb nu. Ik heb al enkele mensen gesproken, die ik ken. Dat is het leuke als je jarenlang in de winkel hebt gestaan, dan ken je heel veel Schiedammers.”
In 2014 overleed haar man, Jan van Harmelen. Samen dreven zij jarenlang Wijnhuis Oranje. “Verdriet heeft tijd nodig om te slijten. Ik ben gezegend met vier kinderen, daar kan ik op terugvallen. Je moet om het leven leuk te maken ook zelf de ballonnen willen ophangen. Onder de mensen komen, bijvoorbeeld zoals nu hier in het Repair Café, is een fijne afleiding. Ik heb me er wel overheen moeten zetten om hiernaartoe te gaan, maar ik vind het fijn dat ik er nu ben. Kunnen ze mijn waterkoker maken, dan is dat mooi meegenomen. Voor die andere waterkoker weet ik wel weer iemand anders.”
Na twintig minuten te hebben gewacht, is mevrouw Van Harmelen aan de beurt. Aan de tafel met diverse knutselende vrijwilligers ziet zij hoe een van de vrijwilligers haar waterkoker na vijf minuten weer gemaakt meent te hebben. “We gaan hem nog wel even testen”, zegt hij en vult de waterkoker in de pantry. Op de knutseltafel gaat de stekker van de waterkoker in het stopcontact. Na wat seconden komt er een pruttelend geluid uit en na krap een minuut stoom. “Operatie geslaagd”, is de conclusie van de vrijwilliger en mevrouw Van Harmelen.'