door Milou op ten Berg
Het is bijna niet bijzonder meer te noemen: liften op Schiedam Centrum die het niet doen. Mensen die afhankelijk zijn om met de lift op het perron te komen, moeten steeds vaker omreizen.
Een van de mensen die afhankelijk is van de lift is Bianca Clausen. Clausen zit in een rolstoel en neemt vaak de metro vanaf het centrum. “Het probleem is dat als ik wil reizen dat de liften het vaak niet doen.” Een paar dagen geleden stond Clausen voor een minder prettige verrassing. “Toen deden allebei de liften het niet en moest ik naar station Nieuwland reizen en vanuit daar naar huis.”
Moeder Hanke Clausen is er ook klaar mee. “Dan staat ze voor de lift en doet deze het niet. Schiedam is onbereikbaar voor gehandicapten.” Een van de reizigers is het ook opgevallen. Zij heeft een zware tas en maakt normaliter ook gebruik van de lift. “Ze zijn inderdaad veel kapot. Je kunt heel vaak niet met de lift naar beneden en boven. Zeker mensen die invalide zijn kunnen op deze manier niet met de metro of de trein.”
Volgens Bianca en haar moeder zijn de liften zo vaak buiten dienst, omdat er mensen in urineren. “Het kan wel zijn dat de liften het niet doen om deze reden, maar dek het dan zodanig af dat het geen invloed heeft. Je ziet bij zoveel apparaten dat er een hoes overheen zit en dat je daar dan geen last meer van hebt. Dat zou echt een oplossing zijn”, zegt moeder Clausen.
Reactie Prorail
Een woordvoerder van ProRail laat weten dat dit een algemeen probleem is dat vaker voorkomt. "Een groot deel van de liften doet het wel, maar er zijn altijd liften die het niet doen en daar wordt begrijpelijk gelijk hinder van ondervonden door de groep mensen die afhankelijk zijn van de lift."
Volgens de woordvoerder is het probleem dat de onderdelen om de liften te repareren, vaak niet leverbaar zijn. "Dit heeft te maken met onder andere de oorlog in Oekraïne en de pandemie waar we net uit zijn gekomen. We hebben heel veel verschillende liften en per lift zijn er wel 60.000 verschillende onderdelen."
De liften in de stations vallen onder beheer van NS en/of ProRail. Volgens de woordvoerder is dat een ingewikkelde constructie. "Voor de gebruiker maakt het niet uit van wie het de verantwoordelijkheid is, die willen dat de lift het gewoon doet. Maar dus het niet kunnen leveren van de onderdelen is de reden waarom liften vaak voor langere tijd buiten gebruik zijn."
Dagelijks het laatste nieuws, de nieuwste video's en een kijkje achter de schermen bij SCHIE in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief: https://bit.ly/2H7desN