advertentie

Schiedamse berger Mike ziet dagelijks tientallen 'gekken' rode kruizen negeren: 'Blij als ik na een werkdag weer thuis ben'

"Het is dagelijkse kost bij ons, het is echt dagelijkse kost." Mike van der Sluijs is berger en sleept kapotte auto's van snelwegen. Dat doet hij regelmatig met gevaar voor eigen leven, want het aantal mensen dat een rood kruis negeert neemt volgens hem schrikbarend toe. Rijnmond sprak met hem. 

Schiedamse berger Mike ziet dagelijks tientallen 'gekken' rode kruizen negeren: 'Blij als ik na een werkdag weer thuis ben'
Mike van der Sluijs maakt als berger gevaarlijke situaties mee © Privé
redactie

door redactie

woensdag 02 augustus 2023 10:22

Afgelopen maandag was het nog raak op de A29 bij Barendrecht. Er was een auto-ongeluk gebeurd en meerdere rijstroken waren 'afgekruist' zoals dat heet. Tien automobilisten werden op de bon geslingerd voor het negeren van een rood kruis. Ze kunnen een envelop thuis verwachten: 260 euro boete. De bekeuring is zo hoog omdat je niet alleen jezelf, maar ook anderen in gevaar brengt.

Iedere keer als Schiedammer Mike opgeroepen wordt voor een klus ergens op een snelweg in de regio, weet hij het direct: dit kan wel weer eens linke soep worden. De pas 24-jarige berger ziet keer op keer met lede ogen aan hoe anderen spelen met zijn leven. "Ik ben in oktober vorig jaar begonnen met dit werk, maar sindsdien is het zoveel extremer geworden. Collega's zeggen het ook: het ontploft, zo erg is het met mensen die rode kruizen negeren."

Scheuren over de witte kantlijn

De voorbeelden van keren dat het bijna misging zijn bij Mike niet op één hand te tellen, maar één voorbeeld maakt heel duidelijk hoe gevaarlijk zijn werk kan zijn: "Dat was in de bocht bij Rozenburg. Op de vluchtstrook stond een auto met pech." Om Mike goed zijn werk te kunnen laten doen, was voor de veiligheid de rijstrook direct naast de vluchtstrook voorzien van rode kruizen op de borden boven de weg. "Ik lag onder die wagen om 'm klaar te maken om af te voeren. Toen zag ik in een flits een motor met minimaal 180 voorbijrijden. Hij reed bijna op de kantlijn (de witte lijn tussen de rijstrook en de vluchtstrook, red). Voor hetzelfde geld sta ik op of glijd ik uit."

Hij vertelt het terwijl hij aan de Driemanssteeweg in Rotterdam-Zuid op het punt staat om een auto af te leveren bij een garage. "Soms scheuren in een kleine vijf minuten twintig auto's door een kruis heen, helemaal als er geen weginstructeur aanwezig is." Die zitten in een gele auto van Rijkswaterstaat en sluiten met hun wagen ook rijstroken af.

Soms is het volgens Mike 'een kwestie van leven en dood'. Daarom wil hij graag meer bewustwording onder weggebruikers. "De oplossing is meer kennis. Ik ben ook met Rijkswaterstaat bezig dat het project #nietvoorniX weer meer aandacht krijgt." Met die campagne vraagt Rijkswaterstaat aandacht voor de gevaren van het negeren van rode kruizen.

Ongeruste ouders

Nadat Mike stopte als vrachtwagenchauffeur kwam hij op het punt: wat nu? De liefde voor 'op de weg zitten' bleef. "Ik ben van mezelf heel behulpzaam en dat hoor ik ook van alle kanten om mij heen." En dus koos de Schiedammer voor werk als berger. Een baan die zijn ouders niet heel erg geruststelde: "Die waren als de dood dat ik binnen de kortste keren ergens onder lag, maar in m'n eigen auto kan ik ook van de weg gereden worden", voegt hij nuchter toe.

Al zegt hij dat laatste vooral om zijn ouders een beetje gerust te stellen. "Het heeft zeker impact, dit werk. Ik ben ook elke keer blij als ik weer thuis ben. Maar de afwisseling en de behulpzaamheid maken dat ik dit werk doe en dat ik me niet op m'n kop laat zitten door een stelletje die een rood kruis negeren. Je hebt er altijd gekken tussen zitten."

Of hij weet waarom die 'gekken' een rood kruis negeren? "De maatschappij is steeds meer gebaseerd op haast. We hebben nergens meer tijd voor. Alles om een paar seconden eerder thuis te zijn. Aan de veiligheid van een ander denken we niet."

Dit is een artikel van mediapartner Rijnmond