advertentie

Babet gooit roet in het eten: afzinken deel Maasdeltatunnel voor vierde keer uitgesteld

Er rust geen zegen op: voor de vierde keer wordt het afzinken van het tweede en laatste tunneldeel van de Maasdeltatunnel uitgesteld. Dit keer gooit storm Babet roet in het eten. De Maasdeltatunnel is een deel van de Blankenburgverbinding die de A20 bij Vlaardingen gaat verbinden met de A15 bij Rozenburg.

Babet gooit roet in het eten: afzinken deel Maasdeltatunnel voor vierde keer uitgesteld
Foto: Rijkswaterstaat
Matthijs Rorije

door Matthijs Rorije

vrijdag 20 oktober 2023 23:18

'Vanwege de zware storm Babet heeft Bouwconsortium BAAK in afstemming met Rijkswaterstaat het afzinken van het tweede tunneldeel van de Maasdeltatunnel – onderdeel van de Blankenburgverbinding - uitgesteld van 21 oktober naar 6 november' stelt Rijkswaterstaat in een persbericht. 'Afzinken van een tunneldeel naar een diepte van 30 meter op de bodem van het Scheur is een buitengewoon gecompliceerde operatie, waarbij de risico’s zoveel mogelijk moeten worden beperkt.'

'Deze storm heeft effect op de stroming in het Scheur, waardoor het afzinken van het tunneldeel te risicovol is en morgen niet door kan gaan. De vaarweg wordt daarom in dit weekend niet afgesloten voor scheepvaart en de Boulevard bij Rozenburg ter hoogte van het bouwterrein blijft open voor het verkeer'. 

Half jaar geleden problemen met stroming

Een half jaar geleden, op 29 april, ging het afzinken van het tweede tunneldeel al een keer mis, door de heftige stroming ter plaatse. De noordelijke kabel brak, daardoor was de plaatsbepaling van het tunneldeel niet meer te controleren. Door deze complicatie werd besloten de operatie op dat moment af te blazen.

De gehele afzinkconstructie werd verzwaard door onder andere 'grotere pontons, dikkere kabels en zwaardere ankerpalen in het Scheur te gebruiken', aldus Rijkswaterstaat.

Onderdeel afgekeurd

Op 8 oktober ging het afzinken weer niet door omdat één van de geleverde onderdelen van het afzinksysteem niet bleek te voldoen aan de eisen. 'Dit moet eerst worden aangepast en dat kost tijd' stelde Rijkswaterstaat.

Eerdere tegenslagen

Ook het afzinken van het eerste tunneldeel op 1 april ging mis: het gloednieuwe stuk tunnel (het langste tunneldeel dat ooit in Nederland is afgezonken) bleek te lekken en daarna ontstond er kortsluiting. Het op z'n plaats leggen van het tweede tunneldeel werd daarom in april ook al twee weken uitgesteld.