advertentie

NS komt met nieuwe dienstregeling afspraken met gemeente Schiedam niet na

De NS presenteerde deze week de nieuwe dienstregeling die in 2025 ingaat. Daar wordt gesproken over extra sprinters en over het feit dat de Schiedamse reiziger er per saldo 80% op vooruit gaat. Wethouder Frans Hamerslag liet eerder al voor de camera van Twee weten dat de NS met de nieuwe dienstregeling de gemaakte afspraken niet nakomt. “We zijn gewoon boos.”

Dennis Koorevaar

door Dennis Koorevaar

dinsdag 13 februari 2024 14:27

Vanaf 2025 rijdt er van maandag tot en met donderdag tussen 7.00 uur en 19.00 uur elke tien minuten een sprinter tussen Dordrecht en Den Haag. Ook gaan er per uur zes intercity’s rijden tussen dezelfde steden, maar daarvan stoppen de laatste twee niet op station Schiedam Centrum. Volgens Hamerslag hoorde dit niet bij de gemaakte afspraken. “We zijn blij met de zes sprinters, maar de zes intercity’s moeten ook hier gaan stoppen.”

‘Schiedammers gaan er 80% op vooruit’

De NS laat bij het bekendmaken van de nieuwe dienstregeling weten dat “Schiedam twee intercity’s wisselt in de spits voor twee sprinters die beter aansluiten bij de verplaatsingsbehoefte van de Schiedamse reiziger.” Daarbij wordt gezegd dat Schiedam juist in de daluren extra reismogelijkheden krijgt. “Per saldo gaat 80% van de Schiedamse reiziger erop vooruit.”

Volgens de NS zullen er pas meer treinen rijden als meer reizigers gebruik maken van de trein. Terwijl Hamerslag stelt dat er pas meer gebruikers komen als er meer treinen rijden. De wethouder is bang dat deze beslissing gevolgen heeft voor toekomstige OV-plannen in de stad.

De MRDH sloot zich aan bij het standpunt van Hamerslag en stuurde een brief naar het ministerie. De wethouder is in ieder geval vastberaden om toch zes sprinters én zes intercity’s per uur te laten stoppen op de trajecten. “Als het moet ga ik zelf met mijn tas onder de arm naar de minister in Den Haag toe, maar we zullen het duidelijk maken.”