advertentie
  • maatschappij
  • Schiedam

Mevrouw Rigters (91) zit veertien dagen opgesloten in eigen woning

De lift in het appartementencomplex aan het Willem Dreesplein in Schiedam Nieuwland vertoont al lang problemen. De afgelopen maanden was de lift regelmatig defect, waardoor mevrouw Rigters, die woont op de vierde etage, veertien dagen haar woning niet meer uit kon.

Dennis Koorevaar

door Dennis Koorevaar

woensdag 17 april 2024 10:45

“Het is hier constant lift kapot, lift gemaakt, lift kapot, lift gemaakt,” vertelt Sjaan Richters. “Ik ben moeilijk ter been en kan mijn rechterarm lastig gebruiken.” Mevrouw Rigters is erg afhankelijk van de lift. Als alternatief voor het defect heeft beheerder Woonplus een traplift geplaatst, maar na reparatie van de lift weer verwijderd. Dat is volgens de bewoners gebeurd zonder dat ze hierover geïnformeerd zijn.

Riet Putters (83) woont ook op de vierde etage in het complex. “Ik sta met zweethandjes in de lift,” zegt zij. Beide dames hebben er namelijk geen vertrouwen in dat de lift het nu voor langere tijd zal blijven doen. “Hij hoeft maar een tikkie te krijgen en hij doet het niet meer.”

Gefrustreerd

Mevrouw Putters en mevrouw Rigters zijn niet de enige bewoners die afhankelijk zijn van de lift. “Nu de traplift is weggehaald en als de lift het straks niet meer doet, dan kan ik niet meer naar buiten,” zegt mevrouw Putters licht gefrustreerd. Andere bewoners zeggen ook dat het niet werken van de lift voor problemen zorgt.

Het zit beide dames dan ook hoog. Ze hopen dat er snel een definitieve oplossing komt. Mevrouw Rigters: “Het wordt tijd dat er wat gebeurt en dat het serieus genomen wordt.”

Vijf weken levertijd

Woonplus laat in een schriftelijke reactie weten met de bewoners gesproken te hebben om hen te informeren over de stand van zaken. Ook schrijft de woningcorporatie dat als de lift voor langere tijd kapot is. dat er dan een stoeltjeslift wordt geplaatst. Mocht iemand gebruik maken van een scootmobiel of rollator dan wordt de mogelijkheid geboden om te zorgen voor extra exemplaren die beneden in de hal kunnen staan. Ook kunnen bewoners hulp krijgen bij het gebruik maken van de stoeltjeslift door het wijk- en buurtbeheerteam.

De afgelopen maanden is de lift meerdere keren in storing geweest, bevestigt Woonplus. Reparaties waren niet voldoende om het probleem op te lossen. Nu is het onderdeel, dat zorgt voor het openen en sluiten van de liftdeur, nagemaakt en het originele onderdeel besteld. Daarvoor geldt nog wel een levertijd van vijf weken.