advertentie
  • maatschappij
  • Vlaardingen

Duiven, puin en margarinelucht: een kijkje in de afbrokkelende Romi-fabriek

Er werd margarine geproduceerd en het was een werkplek voor honderden mensen uit Vlaardingen. De Romi-fabriek. Tegenwoordig staan de gebouwen leeg, maar niet meer voor lang. De panden, waaronder het iconische rode gebouw, gaan tegen de vlakte. Het terrein wordt omgetoverd tot een overslag, waar containers van schepen op vrachtwagens worden geladen.

Jeroen Langeveld

door Jeroen Langeveld

zaterdag 22 juni 2024 15:25

“Het is een stukje historie. Zo mooi dat er hier een fabriek is geweest. Veel mensen kennen het ook. We gaan er iets moois voor terugbouwen”, vertelt projectleider Henk Bouman van Iveco Schouten als hij over het terrein heen kijkt. In 2018 kocht het bedrijf het stuk grond aan. Lange tijd kon er niet gestart worden met de sloop van de gebouwen. Dit kwam onder andere door woningbouwplannen en door de problemen met hoogwater in het gebied.

Vanaf 1936 werd er margarine geproduceerd in fabriek van Romi (Rotterdamse margarine industrie). Daarvoor was de fabriek ook al in gebruik, toen als suikerfabriek voor het bedrijf Hollandia. In de Romi-Fabriek werkte niet alleen mensen die al in Vlaardingen woonde, maar er werkte ook tientallen Palestijnse migranten.

‘Voorgevel op straat’

De projectleider noemt het rode gebouw een beroemd pand. Toch moet het gebouw volgens hem gesloopt worden. “Er is niet meer veel van over.  We kunnen het echt niet behouden”, legt Bouman wijzend naar het rode gebouw uit. “Zoals je ziet zit er aan de buitenkant een hele staalconstructie omheen. Als we deze zouden doorzagen dan valt de gehele voorgevel op de straat.”

Hoogwater

“Al het puin dat hier ligt wordt vergruist en dat gaan we uitsmeren. Daarmee verhogen wij de grond met 85 centimeter”, aldus de projectleider. Dit is nodig om het terrein te beschermen tegen het water dat bij een hoge stand over de kades heen komt.

Op het terrein komen volgens Bouman drie loodsen, waarvan één met grote hangardeuren om grote producten van schepen naar binnen te kunnen halen. Op de plek van het rode gebouw moet een nieuw roodgekleurd kantoorpand terugkomen. Aan het einde van 2024 zijn alle gebouwen op het terrein gesloopt. “Het eerste kwartaal van 2025 willen wij starten met bouwen en dan hopen wij in het laatste kwartaal van 2025 klaar te zijn”, eindigt Bouman.