advertentie
  • maatschappij
  • Vlaardingen
  • Schiedam

GGD Rotterdam-Rijnmond tekent samenwerking om kans op huidkanker te verminderen

Het Nationaal Huidfonds en de GGD Rotterdam-Rijnmond hebben op 26 juli een intentieverklaring, het zogenoemde Zonvenant, getekend om huidkanker terug te dringen. Deze campagne richt zich op het verminderen van zonverbranding en het bereiken van mensen met een hoog risico op huidkanker.

GGD Rotterdam-Rijnmond tekent samenwerking om kans op huidkanker te verminderen
Rembrandt van der Heijden

door Rembrandt van der Heijden

dinsdag 30 juli 2024 10:16

Huidkanker is een van de meest voorkomende huidziekten in Nederland en de meest voorkomende vorm van kanker. Veel Nederlanders hebben een verhoogde kans op het ontwikkelen van huidkanker, vooral mensen met een licht huidtype, mensen die veel in de zon komen voor hun hobby of werk en mensen die medicatie gebruiken die het immuunsysteem onderdrukt. Uit onderzoek van de Nederlandse Vereniging voor Dermatologie en Venereologie blijkt dat het aantal patiënten jaarlijks met vijf procent toeneemt.

Geniet, maar verbrand niet

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft daarom een campagne opgezet om huidkanker terug te dringen. Daaruit is de samenwerking tussen het Nationaal huidfonds en de GGD Rotterdam-Rijnmond voortgekomen. Volgens het huidfonds ligt de nadruk op gedragsverandering en het verminderen van zonverbranding. "Zo willen we zonveilig gedrag stimuleren, zonder het plezier van de zon weg te halen," zegt Lenna van den Haak, woordvoerder van het Nationaal Huidfonds.

Het Zonvenant is een samenwerking waarbij beide organisaties zich minimaal drie jaar inzetten voor het voorkomen van huidkanker. Het Huidfonds zal de GGD ondersteunen bij het overbrengen van kennis via social media posts, specialistische kennis en een zonprotocol met adviezen over wat wel en niet te doen. Vanuit deze samenwerking worden ook gratis lesmaterialen voor basisscholen verstrekt en wordt extra aandacht besteed aan buitensporters, toeschouwers en bedrijven met buitenwerkers om hen te informeren over hoe om te gaan met de zon. Dat onder de slogan: Geniet, maar verbrand niet!