advertentie
  • maatschappij
  • Schiedam

Wilton Fijenoord-hobbyclub verscheurd door conflict: ‘Als je containers stalt, moet je betalen’

Het had een goede Schiedamse samenwerking moeten worden tussen Aad van Beek en de Wilton Automobielclub (WAC). Maar dromen bleken bedrog, want een paar jaar later zitten Van Beek en de WAC lijnrecht tegenover elkaar in de rechtbank op 12 september. Dit is een verhaal over een rel binnen een autoclub en een bedrag van bijna veertigduizend euro. 

Jeroen Langeveld

door Jeroen Langeveld

vrijdag 13 september 2024 13:12

De Wilton Automobielclub is ooit opgericht voor Wilton Fijenoord-medewerkers, een bekende scheepswerf in Schiedam die tegenwoordig niet meer bestaat. De medewerkers konden er aan hun auto’s sleutelen en de voertuigen konden er ook gestald worden. Tegenwoordig is de club toegankelijk voor alle liefhebbers van auto’s. Iedereen kan lid worden. 

Schiedammer Aad van Beek wilde de herinnering aan de scheepswerf behouden. Hij plaatst in 2019 in samenspraak met het oude WAC-bestuur een container op het terrein die dienst moest doen als museum. De container moest vol komen te staan met relikwieën van Wilton Fijenoord.

 20240912_wacrechtszaak.00_00_37_07.Still001.jpg

De container waarin Aad van Beek het Wilton Fijenoord museum realiseerde | Foto: Twee

En zo gebeurde ook. In de jaren na het plaatsen van de container is Van Beek bezig met de invulling van het museum. En het blijft niet bij de eerste container. Elk jaar komt het terrein van de organisatie voller te staan met containers. Uiteindelijk staan er elf op het terrein en ook staan er andere spullen zoals een vorkheftruck en isolatiemateriaal. In 2022 begint het museum steeds meer vorm te krijgen.

In de periode daarna wordt het onduidelijk. Zonder al te veel promotie lijkt het museum even open te zijn geweest. Maar niet lang daarna wordt het museum gesloten door de gemeente Schiedam. De locatie voldoet namelijk niet aan de eisen, onder meer op het gebied van veiligheid, die bij een museum horen. Daarop besluit Aad van Beek de naam te veranderen naar ‘memory lane’. Hierdoor zou het 'museum' mogelijk wel weer zijn deuren mogen openen. Maar zover kwam het niet.

20240912_wacrechtszaak.00_01_18_16.Still005.jpg

De vorkheftruck van Aad van Beek | Foto: Twee

Geen huur betaald

De Wilton Automobielclub (WAC) krijgt een nieuw bestuur. Of het nieuwe bestuur erachter komt dat er geen huur is betaald, of dat dit hen al langer duidelijk was dat er nooit is betaald voor de stalling blijft een onduidelijke zaak. Wel laat het nieuwe bestuurder merken dat in hun ogen Van Beek had moeten betalen voor het stallen van de containers op het terrein. In feite had Van Beek dus huur moeten betalen, vindt het nieuwe bestuur.

Was het oude bestuur van de WAC dan te vrijgevig richting Van Beek? Had dat bestuur niet gewoon vanaf het begin al huur moeten vragen aan Van Beek? Volgens het nieuwe bestuur liepen Van Beek en oud-voorzitter John van Gestel samen 'op het terrein alsof ze er hun eigen wereld op nahielden'.

Het wantrouwen richting oud-voorzitter Van Gestel komt niet uit de lucht vallen. Er speelt namelijk nog een ander verhaal. Van Gestel zou - zo stelt het bestuur - 20.000 euro, bij elkaar gebracht door leden, hebben weggesluisd. Volgens het nieuwe bestuur zou het geld besteed moeten worden aan het weghalen van een brandstoftank, maar is het geld op onverklaarbare wijze op een andere manier uitgegeven. Het is nog altijd niet duidelijk hoe de geldstromen gelopen zijn.

Voor de rechter

Als het gaat om de kwestie van Van Beek, komt het nieuwe bestuur met een harde maatregel. De maat is vol, vinden zij. Aad van Beek wordt de toegang tot het terrein ontzegd. Hij mag zijn spullen niet meer ophalen, omdat hij eerst de achterstallige huur moet betalen van 37 duizend euro.

Van Beek en De Wilton Automobielclub komen er samen niet uit en de eigenaar van het 'museum' stapt naar de rechter om zijn spullen terug te krijgen. Op donderdag 12 september is het zover en zien de partijen elkaar in de rechtbank van Rotterdam.

De rechtszaal zit vol met aan de ene kant medestanders van Van Beek en aan de andere kant de leden van de WAC. Aan de kant van de WAC is geen advocaat aanwezig. “Daar heeft het WAC niet de middelen voor”, vertelt woordvoerder Aad Timmer van de WAC. 

'Dat het op deze manier eindigt vind ik vervelend. Het zijn andere mensen voor mij geworden' - Aad van Beek

“De WAC heeft nooit om stallingskosten gevraagd”, opent de advocaat van Van Beek zijn betoog. Volgens hem is er nooit een afspraak geweest dat er huur gerekend zou worden. Ook is er volgens de advocaat nooit gevraagd dat de containers moesten verdwijnen. “Men had het in een algemene ledenvergadering ter sprake kunnen brengen. Was het besluit dat het museum weg moest, dan was het weggehaald. Er kan niet met terugwerkende kracht 37 duizend euro worden gevraagd.”

WAC: 'Van Beek wilde betalen'

Volgens de voorzitter van de WAC zijn er vier getuigenverklaringen waar wél uit blijkt dat Van Beek bereid was 37 duizend euro huur te betalen voor de stalling van de containers. Ook zouden er afspraken gemaakt zijn met het oude bestuur van de WAC. “Er zijn onderhandse dingen gebeurd. Er zijn heel veel containers op het terrein gekomen en de leden hebben daar geen stem in gehad.”  

Volgens de voorzitter is de WAC kosten misgelopen door alle containers. “Leden konden daar geen auto’s stallen en dan kunnen wij niets innen. “Als je een container stalt, dan moet je daarvoor betalen”, vertelde woordvoerder Aad Timmer buiten de rechtbank aan Twee. 

‘Beste bedoelingen’

Aad van Beek maakt een geëmotioneerde indruk in de rechtszaal. “Ik ben met de beste bedoelingen begonnen. Ik heb toestemming gevraagd en er is nooit over geklaagd.” De extra containers waren volgens Van Beek om een extra overdekte werkplaats te maken voor busjes en andere hoge voertuigen. “Dat het op deze manier eindigt vind ik vervelend. Het zijn andere mensen voor mij geworden.”

Of Van Beek een bedrag moet betalen voor de stalling van zijn containers wordt pas duidelijk als de rechter uitspraak doet in de zaak. Wel is duidelijk dat beide partijen vinden dat de containers van het terrein van de Wilton Automobielclub moeten verdwijnen. De WAC wil dat de containers zo snel mogelijk verdwijnen. “Vier weken moet genoeg zijn”, zegt Aad Timmer van de WAC daarover. 

Van Beek denkt dat het langer gaat duren om een einde aan het conflict te breien. “De locatie is moeilijk te bereiken. Ik heb een hijskraan nodig”, legt hij uit. De rechter doet op 26 september uitspraak in de zaak. Dan wordt duidelijk hoe snel de containers moeten verdwijnen van de grond van de WAC.