advertentie
  • wonen
  • Schiedam

Groenoord van het gas, maar in de ellende: ‘Muizen lopen door het huis’

Er zitten scheuren in de ramen, gaten in de vloer en de vloerverwarming werkt niet. Een jaar na de start van de renovatiewerkzaamheden in de Schiedamse Obrechtstraat in de wijk Groenoord zitten de bewoners nog steeds in de ellende. Volgens hen is het ‘schandalig’ hoe ze tijdens de werkzaamheden zijn behandeld. Het project is op papier afgerond, maar nu moeten alle gebreken via een reparatieverzoek worden gemeld.

Groenoord van het gas, maar in de ellende: ‘Muizen lopen door het huis’
Dennis Koorevaar

door Dennis Koorevaar

donderdag 17 oktober 2024 17:16

In december 2020 besluit de gemeenteraad van Schiedam tot de aanleg van een warmtenet in Groenoord. In 2023 zijn er, volgens Woonplus, 450 woningen geïsoleerd en is voor 104 woningen de minimaal benodigde instemming van 70 procent van de bewoners behaald. Een aantal van die woningen staat in de Obrechtstraat. Volgens de bewoners is daar een waslijst aan dingen misgegaan.

“Alles moest in dozen worden ingepakt”, vertelt Miranda, een van de bewoners. Op zich geen ramp, maar volgens haar voelde het alsof ze moesten kamperen in hun eigen huis. “We kregen een tijdelijke woning aangeboden, waar we tijdens de werkzaamheden verbleven.”

Dat was, gezien de rest van de problemen, nog wel te overzien. “Elke keer als ik langs mijn huis reed, zag ik het licht branden of stonden de ramen open.” Ook was aan de werklui duidelijk gemaakt dat ze geen gebruik mochten maken van privévoorzieningen zoals het toilet of de stroom. “Toch gebeurde dat regelmatig. Je zag voetafdrukken naast de pot, het was echt heel smerig”, vertelt Miranda gefrustreerd.

Ook bij haar buurvrouw ging het vaak mis, wat voor veel frustratie zorgde. “Ik ben nu nog bezig om mijn woning op orde te krijgen. Ik ben mijn tuin aan het opknappen en heb de trap opnieuw laten bekleden. Daarbij is het zo koud in mijn huis dat ik de kachel nu al aan heb.” De vloerverwarming doet het echter nog steeds niet en sommige ramen sluiten niet volledig, waardoor het in huis tocht.

20241017 2500e concert.00 04 44 18.Still004

Het warmtestation aan de Groenoordstraat | foto: Twee

De werkzaamheden maken deel uit van het project ‘Groenoord van het gas’. De woningen in Groenoord-Zuid moeten straks worden aangesloten op het warmtestation van Eneco aan de Groenoordstraat. De opening van het warmtestation was gepland voor oktober, maar een woordvoerder laat weten dat dit is uitgesteld omdat er nog rondom het station wordt gewerkt. Op papier zijn de werkzaamheden in de Obrechtstraat afgerond, maar de bewoners zitten door alle achtergebleven problemen met hun handen in het haar.

‘Slordig afgewerkt en last van muizen’

Terug naar Miranda. Het plafond in de berging is met een meter verlaagd. “Anders was er geen ruimte voor de mechanische ventilatie”, legt ze uit. “Het ziet er niet uit en het is slordig afgewerkt.” Ook is er nog steeds discussie over de plek van de nog te plaatsen warmtepomp. “Ik had gevraagd of hij tegenover de deur geplaatst kon worden, maar dat hebben ze genegeerd.” De pomp wordt nu achter de deur geplaatst, waardoor de deur telkens tegen de pomp aankomt.

20241017 2500e concert.00 04 42 20.Still003

Het plafond in de berging is met een meter verlaagd | foto: Twee

Barst in het raam

Het daadwerkelijk plaatsen van de warmtepomp is voorlopig uitgesteld, maar dat heeft er wel voor gezorgd dat Miranda nu met een muizenplaag zit. “De hond vangt ze en dan voeren we ze aan de slang.” Ook op de eerste verdieping hoorde ze regelmatig muizen lopen. “Je hoorde ze echt door de vloer heen lopen.” Daarnaast zit er een flinke barst in het keukenraam. “We mochten aan de voorkant geen raamfolie plakken omdat dat barsten zou veroorzaken, en nu is het juist gebeurd bij het raam zonder folie.”

Tot slot zijn er aan het einde van de werkzaamheden werklui door Miranda’s woning gelopen, terwijl ze juist de tuin had vrijgemaakt. “Met grote balken liepen ze door het huis, waarbij ze de muren en deurpost aan de achterkant hebben beschadigd. Ineens moesten ze dóór het huis heen.”

De bewoners zijn nu zelf begonnen met repareren. Voor grotere problemen dienen ze een reparatieverzoek in bij Woonplus. Tot nu toe hebben ze echter niets van Woonplus gehoord, hoewel de organisatie volgens de bewoners wel erkent dat dit niet de normale gang van zaken is.

Reactie Woonplus

De woningcorporatie laat in een reactie weten dat het project voorbereidingen betrof van de woningen op de aansluiting op het warmtenet. “De gaten in de berging horen daarbij. Deze zijn geboord om straks de leidingen voor de aansluiting op het warmtenet doorheen te trekken.”

De oplevering van de woning zou volgens Woonplus hebben plaatsgevonden in het bijzijn van een opzichter. “Bewoners konden toen aangeven of er zaken waren waarmee ze niet akkoord waren. De aannemer heeft deze inmiddels, zowel bij ons bekend, opgelost.” In de tussentijd heeft de woningcorporatie twee nieuwe meldingen vanuit de buurt openstaan. Deze zijn in behandeling.

Over het, wel of niet terechte water en stroomverbruik zegt Woonplus: “De aannemer heeft gebruik gemaakt van een door ons beschikbare woning voor het gebruik van stroom en water. Het is inderdaad voorgekomen dat uitvoerend personeel ook stroom of water heeft gebruikt uit de woning voor de uitvoering van de werkzaamheden. Wij hebben de bewoners die dit betreft gevraagd naar de energierekening. Hier heeft echter nog niemand op gereageerd.”