advertentie
  • Schiedam
  • wonen
  • maatschappij

Nicolette (47) heeft MS en moet al maanden zonder warm water douchen

Het is al geruime tijd onrustig in de Heijermansflat in Schiedam Noord. Vijf huishoudens op de twintigste etage hebben namelijk al maanden geen warm water. Ondanks talloze meldingen bij woningcorporatie Woonplus en onderhoudsdienst Feenstra verandert er weinig. De bewoners zijn het zat en luiden daarom de noodklok.

Julian Jansen

door Julian Jansen

woensdag 23 oktober 2024 17:38

Een van de bewoners is Nicolette Rozenberg, die in de zomer van 2024 naar de flat verhuist. In de daaropvolgende maanden blijkt dat er al geruime tijd weinig tot geen warm water uit de kraan komt. Dit vormt een groot probleem, vooral voor een kwetsbare bewoner zoals Rozenberg, die lijdt aan leukemie en MS. Door haar aandoeningen voelt ze elke ochtend als ze onder de douche stapt, dat haar lichaam bevriest. Waardoor ze niet goed aan haar dag kan beginnen.

De bewoonster besluit contact op te nemen met woningcorporatie Woonplus en Feenstra en doet zo’n acht keer een reparatieverzoek, maar dat is tot nog toe tevergeefs; een langdurige oplossing blijft achter. “Telkens wordt het probleem tijdelijk verholpen, maar keert het binnen enkele uren terug. Het is onacceptabel dat bewoners van een moderne 55+flat anno 2024 geen toegang hebben tot een basisvoorziening zoals warm water”, zegt Rozenberg.

Regelmatig ziek

Rozenberg is niet de enige met problemen. Een 93-jarige bewoonster vertelt dat ze vaak onder de koude douche staat, terwijl andere buren regelmatig naar het Van der Valk hotel gaan om te douchen. Ook een bewoonster met ernstige astma ondervindt grote hinder van het tekort aan warm water, waardoor ze regelmatig ziek is.

De bewoners krijgen te horen dat het probleem ligt bij een waterpomp die verantwoordelijk is voor de warmwatervoorziening. Maar aangezien verschillende onderzoeken tot niets hebben geleid, lijkt het vertrouwen bij de bewoners op. “Ik geloof het pas als de douche een week lang goed werkt, zonder na enkele uren weer koud te worden”, besluit Rozenberg, die gefrustreerd en machteloos achterblijft.

Heijermansflat.jpg

De Heijermansflat in Schiedam Noord | Foto: Twee

Reactie Woonplus

Woonplus heeft schriftelijk gereageerd op vragen van Twee. “De problemen met de warmwatervoorziening zijn nu opgelost. Daarna zijn er bij Feenstra ook geen meldingen meer binnen gekomen van een niet werkende installatie.” Rozenberg laat aan Twee weten dat de problemen, in tegenstelling tot wat Woonplus beweert, nog niet zijn opgelost en dat er zelfs vanmorgen nog een medewerker van Feenstra is langs geweest.

Verder schrijft Woonplus, dat de reparatie van de warmwatervoorziening veel te lang op zich heeft laten wachten. “Dat beseffen we heel goed. Zeker voor deze bewoners is dat pijnlijk. Klachten nemen wij altijd serieus. Om ze goed te kunnen oppakken maken wij daarom altijd een persoonlijke afspraak met de persoon die de klacht heeft ingediend.” Woonplus laat weten donderdag een gesprek te voeren met een van de gedupeerde bewoners.