advertentie
Opening Blankenburgverbinding heeft niet alleen voordelen: extra drukke A20
De Blankenburgverbinding (A24) gaat op 7 december officieel open. Samen met de komst van het nieuwe stuk van de A16 moet de A24 het wegennetwerk in Rotterdam en omstreken ontlasten en de fileproblemen verminderen. Uit een rapport van Rijkswaterstaat blijkt echter dat de verwachtingen voor 2030 niet uitsluitend positief zijn, met name voor de verkeersdrukte in Schiedam en Vlaardingen.
door Juliet Heinsbroek
dinsdag 26 november 2024 17:39
In 2015 presenteerde Rijkswaterstaat een rapport waarin werd toegelicht hoe de Blankenburgverbinding de 'ruit van Rotterdam' zou ontlasten. Deze ruit omvat de snelwegen die in de vorm van een vierkant rondom Rotterdam en omliggende steden liggen. Op basis van de situatie in 2015 is een prognose gemaakt voor het verkeer in 2030.
Voor dit artikel is de Effectstudie Verkeer Blankenburgverbinding van Rijkswaterstaat uit 2015 als bron gebruikt. In de studie is gebruik gemaakt van modellen. Basismeting is de situatie op de weg in 2014.
Het rapport, opgesteld door verkeerskundigen, onderscheidt twee scenario’s: de situatie in 2030 zónder de Blankenburgverbinding. En de situatie in 2030 mét de Blankenburgverbinding.
Beide scenario’s zijn verder onderverdeeld in prognoses voor vrachtverkeer en personenvoertuigen. Ook zijn de effecten op snelwegen in Vlaardingen en Schiedam in kaart gebracht. Hieronder worden de opvallendste verwachte veranderingen besproken.
Verkeersdrukte op de A20 neemt toe
Volgens het rapport zal de verkeersdrukte op de A20 niet afnemen, maar juist toenemen. Tussen knooppunt Kethelplein en de Blankenburgverbinding stijgt het aantal voertuigen per dag aanzienlijk. De grootste toenames worden verwacht op de volgende trajecten: tussen Vlaardingen en Vlaardingen-West (een stijging van 38 procent). En tussen Vlaardingen-West en de Blankenburgverbinding (een stijging van 53 procent).
Ook het vrachtverkeer op deze trajecten zal toenemen, al is het in mindere mate, met een maximale stijging van 28 procent. Hoewel een toename in verkeersdrukte niet per definitie meer files betekent, komt de capaciteit van de weg hierdoor wel meer onder druk te staan. Bij incidenten is de kans op files daardoor groter.
Verlichting op de A4 en A15
De Blankenburgverbinding zal daarentegen op de A4 (bij de Beneluxtunnel) en de A15 wél zorgen voor minder verkeersdrukte. Met name op de volgende delen worden aanzienlijke dalingen verwacht: de A15 bij de Botlektunnel (een daling van 26 procent voor personenauto’s en 19 procent voor vrachtauto’s) en de A15 tussen de havens en de Blankenburgverbinding (een daling van 44 procent voor personenauto’s en 24 procent voor vrachtauto’s).
Het verwachte aantal voertuigen in 2030 en het verschil zonder of met de Blankenburgverbinding zoals te vinden in het rapport van Rijkswaterstaat.
Positieve effecten op stadsverkeer
Voor de binnensteden van Schiedam en Vlaardingen zijn eveneens verbeteringen voorzien. Zo zal de verkeersdrukte op de Westlandseweg in Vlaardingen met 9 procent afnemen en op de Burgemeester Van Haarenlaan (ten westen van de Nieuwe Damlaan) in Schiedam met 18 procent. Verder worden er geen grote veranderingen in beide steden verwacht.
Balans in het wegennetwerk
Rijkswaterstaat benadrukt dat de Blankenburgverbinding en de A16 bijdragen aan een robuuster wegennetwerk in de regio Rotterdam. “Door de aanleg van de A24 en de A16 zijn er alternatieve verbindingen gecreëerd voor veel weggebruikers”, stelt Rijkswaterstaat. Hierdoor zullen de fileproblemen op delen van de ruit aanzienlijk afnemen.
Wel waarschuwt Rijkswaterstaat dat het verkeer tot 2040 blijft groeien. “Het is belangrijk te beseffen dat ook na de openstelling van deze twee nieuwe wegen fileknelpunten zullen blijven bestaan.” Hoewel de tunnels zorgen voor meer balans in de regio, brengen ze ook een hogere verkeersdruk op de A20 met zich mee.