advertentie
Probleem: 2500 automobilisten wachten op activering account tolweg A24
De invoering van het tolsysteem op de Blankenburgverbinding tussen de A15 en de A20 verloopt niet vlekkeloos. Door een technisch probleem is het account van 2500 automobilisten nog niet geactiveerd. Zij moeten voorlopig handmatig betalen, laat het uitvoerende bedrijf Move-IZI weten aan Rijnmond.
door redactie
dinsdag 10 december 2024 13:52
Automobilist Hans* uit Oostvoorne wilde op 19 november een account aanmaken voor twee voertuigen. "Ik wilde er bijtijds bij zijn", legt hij uit. "Ik wilde twee auto's registreren, omdat we geregeld van de tunnel gebruik gaan maken. Het hele proces ging goed tot het einde. Toen bleef het systeem hangen", legt hij uit.
De volgende dag probeerde hij het opnieuw. "Dat ging goed. Ik betaalde via een prepaidkaart twee keer 15,50, dus 31 euro, voor twee tienritten-kaarten voor beide auto's. Hierna kreeg ik de melding: 'Je betaling is niet correct verwerkt en de configuratie van je account is niet voltooid.' Dus weer niet gelukt."
D Privé
Hans nam daarna contact op met de helpdesk. Die persoon zei dat het een IT-probleem was en dat hij nog even moest wachten. Op 27 november belde hij opnieuw met de helpdesk. Ook nu kreeg hij te horen dat het probleem niet was verholpen.
MOVE-IZI is een Portugees bedrijf dat al jaren in Portugal de tolbetaling op de autosnelwegen regelt. Het bedrijf won de Europese aanbesteding die voor de A24 verplicht was. MOVE-IZI heeft sindsdien ook een Nederlands filiaal.
Twee dagen later dacht Hans slim te zijn door een nieuw account te maken om de auto's alsnog te kunnen registreren. "Maar dat kon niet want de auto's stonden al via dat eerste account geregistreerd. Dus weer met de helpdesk gebeld. Zij zeiden dat het probleem nog niet was opgelost."
Tot de dag van vandaag kan Hans nog niet in zijn account. En hij is niet de enige. Inmiddels hebben 2500 personen hetzelfde probleem, vertelt een woordvoerder van Move-IZI. Hij hoopt dat de problemen niet veel langer zullen duren.
Contract
Move-IZI: "Belangrijk is dat klanten die een bevestigingsmail hebben gehad met daarin hun contract, ervan uit kunnen gaan dat hun account goed is geregistreerd. Klanten die problemen ondervinden of twijfelen of het bij hun in orde is, kunnen zich melden bij het MOVE-IZI klantcontactcentrum. Als ze geen contract hebben, doen ze er verstandig aan om voorlopig handmatig wel te betalen."
"In de komende dagen nemen we een oplossing in gebruik die naar verwachting een structurele oplossing biedt. Het grootste deel van klanten van MOVE-IZI ondervindt geen problemen. Inmiddels kunnen een kwart miljoen voertuigen via MOVE-IZI tol betalen op de A24", vertelt de woordvoerder.
Op de website van Move-IZI wordt het probleem nog niet vermeld. Het bedrijf overweegt om daar ook een bericht te plaatsen. Immers, de slogan moet wel worden nageleefd: 'Zonder gedoe over de A24? MOVE-IZI'.
*Hans is niet de naam van de automobilist. Hij wilde graag anoniem blijven. Zijn werkelijke naam is bekend bij de redactie van Rijnmond.
Dit is een artikel van mediapartner Rijnmond.