advertentie
  • politiek
  • Schiedam
  • maatschappij

Het Schiedam van 2050: molens, tram naar het vliegveld en extra zwemwater

Schiedam in 2050 is nog lastig voor te stellen, maar toch wordt hier al actief over nagedacht in de nieuwe omgevingsvisie. Op 4 februari besluit de gemeenteraad over de leidraad die de basis zal vormen voor het Schiedam van de toekomst.

Het Schiedam van 2050: molens, tram naar het vliegveld en extra zwemwater
Foto: Twee
Jeroen Langeveld

door Jeroen Langeveld

dinsdag 28 januari 2025 17:36

Schiedam wordt door de gemeente gezien als een van de best bereikbare steden van Nederland, maar er is ruimte voor verbetering, vooral op het gebied van openbaar vervoer. Zo moet Station Kethel gebouwd worden, een treinstation dat tussen de ’s-Gravelandsepolder en Schiedam-Noord in moet komen, en wordt station Schiedam Centrum gerenoveerd.

Tram naar Zoetermeer

Om aan te sluiten op station Kethel is het de bedoeling dat de tramlijn door wordt getrokken door de ’s-Gravelandsepolder naar de tramlus bij de Harreweg in Schiedam-Noord. Daarnaast wordt gekeken naar een nieuwe tramlijn vanaf Station Kethel naar Zoetermeer, die via Rotterdam The Hague Airport zou lopen.

Van Nieuwe Maas naar Midden-Delfland

Schiedam moet daarnaast groener worden, met meer wandelpaden die uitgebreid en verbonden worden. “Samen vormen deze plekken een aaneengesloten groen netwerk, omringd door grote bomen, dat Schiedam verbindt met de oevers van de Nieuwe Maas en Midden-Delfland.” Bovendien wordt gekeken naar de Schie als een mogelijke locatie voor extra zwemwater in de stad.

Screenshot_2025-01-28_at_16-35-14_Bijlage_1_Ontwerp_Schiedamse_Omgevingsvisie.pdf.png

Foto: Gemeente Schiedam | Het groene pad van de Nieuwe Maas naar Midden-Delfland

‘Historische molens’

In Schiedam geldt al jarenlang een speciale regeling, de molenbiotoop,  die afwijkt van de rest van Zuid-Holland, bedoeld om de historische molens in de stad te beschermen en te zorgen dat de wind niet wordt geblokkeerd door bebouwing. Binnen een straal van honderd meter rond een molen mag niet hoger worden gebouwd dan de onderste punt van de wieken. Tussen de honderd en vierhonderd meter van een molen geldt een aangepaste bouwhoogte: in Schiedam mag per vijftig meter afstand één meter hoger worden gebouwd, terwijl dit in de rest van Zuid-Holland al bij elke dertig meter is toegestaan.

De gemeente overweegt deze regeling te schrappen, maar wil de molens in de binnenstad en de Babbersmolen langs de Poldervaart wel blijven beschermen. Een deel van de gemeenteraad pleit er echter voor om de regeling te behouden. PvdA-raadslid Wijnand de Leeuw zei tijdens een commissievergadering: “Als we toen de overweging hebben gemaakt dat wij het historische karakter van de binnenstad wilde bewaken kan ik dat nog steeds volgen.”

In de nieuwe omgevingsvisie benadrukt de gemeente ook haar ambitie om in 2050 een CO2-neutrale stad te zijn, in lijn met het klimaatakkoord van Parijs. Toch zijn er binnen de gemeenteraad partijen die graag zien dat deze doelstelling naar voren wordt gehaald.