advertentie
Zelfbouwrobot uit Schiedam brengt techniekles tot leven op basisscholen
Een in Schiedam gecreëerde zelfbouwrobot verovert langzaam maar zeker de lokalen van Nederlandse scholen. Steeds meer basisschoolleerlingen leren over techniek via een zelfbouwrobot genaamd BEP – een afkorting van Build Emote Play. Het idee komt van Niels de Jong en Joël van Wijngaarden, die vijf jaar geleden startten met het ontwikkelen van lesmateriaal rondom deze robot.

door Mirthe Verhagen
dinsdag 24 juni 2025 10:59
Inmiddels zijn de twee initiatiefnemers gevestigd in het ONS-gebouw in het SchieDistrict in Schiedam. De aanleiding voor hun project ontstond toen de twee per toeval op een basisschool kwamen. “Wij kwamen een keer toevallig op een school, toen zagen we dat qua technologie er bijna niks werd gedaan”, vertelt medeoprichter Niels de Jong. “Wat er werd aangeboden was een beetje ouderwets en jongensachtig.”
Met hun initiatief MakerMinds willen ze inspelen op een toekomstige samenleving waarbij techniek steeds belangrijker wordt. Volgens De Jong sluit het huidige onderwijs niet goed aan op de snelle technologische ontwikkelingen in de samenleving. “Als je ziet hoe snel die ontwikkeling gaat rondom technologie maar tegelijkertijd loopt het onderwijs enorm achter, dat is ontzettend zonde.”
De lesprogramma’s rondom robot BEP zijn bedoeld om techniek op een laagdrempelige manier toegankelijk te maken. “Wij zijn begonnen met het idee om een bouwpakketje te maken dat voor iedereen leuk moet zijn,” zegt De Jong. “Hoe het eruit komt te zien dat ligt helemaal aan jou. Als jij het leuk vindt om er een robot van te maken, doe je ding. Maar je kan er bijvoorbeeld ook een diertje van maken.”
Problemen oplossen
Kinderen leren niet alleen bouwen, maar ook programmeren: “Doordat je dat karakter dan tot leven brengt, zo leer je meer over technologie en programmeren.” De Jong benadrukt dat technologie meer is dan alleen handvaardigheid. “Op scholen wordt het vaak ingezet als doel om iets te leren, bijvoorbeeld om twee draadjes aan elkaar te solderen. Technologie is veel meer een middel om problemen op te lossen en dat vinden kinderen vaak super leuk.”
Volgens De Jong is het enthousiasme onder leerlingen groot. “Het is natuurlijk heel bevredigend als je drie kwartier hebt zitten stoeien op een soort puzzel,” vertelt hij. “Kinderen reageren altijd wel heel enthousiast, dat is heel grappig.”