advertentie
Schiedam Partners luidt de noodklok over bezuiniging op stadsmarketing
Harrie Dechering, directeur van citymarketingorganisatie Schiedam Partners, maakt zich zorgen over de aangekondigde bezuiniging van 100.000 euro op zijn organisatie, goed voor 16 procent van de begroting. Tegelijk roept hij de gemeente op om verder te kijken dan alleen snijden in het budget: er moet volgens hem worden nagedacht over een nieuwe manier van stadsmarketing, gedragen door meerdere partijen, waaronder ondernemers.

door Jeroen Langeveld
maandag 07 juli 2025 17:12
De gemeente Schiedam wil dat Schiedam Partners nauwer gaat samenwerken met het Centrummanagement en ondernemersorganisatie SHOP. Hoe die samenwerking eruit moet zien, is nog niet duidelijk. Volgens Dechering is het belangrijk om stadspromotie efficiënter te organiseren, maar hij wijst erop dat alle betrokken organisaties verschillende belangen hebben. “Wij hebben een stadsbreed belang, centrummanagement richt zich vooral op de binnenstad.”
Om tot een werkbare samenwerking te komen, pleit Dechering voor een onafhankelijk onderzoek. Dat moet inzicht geven in hoe de verschillende partijen elkaar kunnen versterken. Zelf wil hij het informatiepunt (i-punt) van Schiedam Partners in het centrum behouden. “Het bezoek aan het i-punt is tijdens de viering van 750 jaar stadsrechten opvallend hoog. Het is duidelijk dat Schiedammers én toeristen het weten te vinden.”
Ook op praktisch niveau zijn er zorgen over de samenwerking. Dechering stelt dat er beperkte ruimte is om het Centrummanagement onder te brengen bij Schiedam Partners, maar dat een tweede, kleinere locatie nodig blijft voor ondernemers om elkaar te ontmoeten. “SHOP hoeft niet volledig als plek te blijven bestaan, maar er moet wel een plek zijn waar ondernemers terechtkunnen.”
Financiering vanuit bedrijven
Een ander probleem dat Dechering aanstipt, is de onzekerheid over structurele financiering. Waar steden als Rotterdam en Eindhoven hun stadsmarketing voor meerdere jaren vastleggen, moet Schiedam Partners ieder jaar opnieuw een aanvraag indienen. Volgens Dechering werkt dat verlammend en belemmert het de ontwikkeling van duurzame strategieën.
Tot slot ziet Dechering kansen om stadsmarketing deels te financieren via het lokale bedrijfsleven. Volgens hem zijn er al ondernemers die hebben aangegeven financieel te willen bijdragen. “Dat gesprek gaan we zeker voeren. Zo worden de kosten verdeeld, is er meer betrokkenheid en hoeft de gemeente niet alles alleen te dragen.” De gemeenteraad bespreekt de bezuinigingen, waaronder die op Schiedam Partners, op 8 juli.