advertentie
  • Schiedam
  • Vlaardingen
  • vervoer

Forse investeringen in nieuwe en langere metro’s die vanaf 2030 moeten rijden

De RET krijgt 38 nieuwe metro’s, dat melden de RET en MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag). De voertuigen moeten vanaf 2030 gaan rijden en vervangen een gedeelte van de oude metro’s. Het project vergt een investering van 578 miljoen euro. En de nieuwe metro's zijn net even anders: iets langer.

Forse investeringen in nieuwe en langere metro’s die vanaf 2030 moeten rijden
Foto: Flashphoto
redactie

door redactie

donderdag 10 juli 2025 16:31

De voertuigen worden 90 meter lang. “Deze lengte zorgt voor een vrije doorloop in het voertuig en daarmee voor een ruimtelijke beleving en een betere spreiding van reizigers. Ook kunnen reizigers een modernere inrichting verwachten.” Welk bedrijf de metro’s gaat maken is nog niet duidelijk, daarvoor komt nog een aanbesteding.

De huidige metro's zijn een stuk korter, 30 of bijna 45 meter lang. Twee van deze metrodelen worden vaak gekoppeld, waardoor het voertuig in sommige gevallen al richting de 90 meter gaat. Alle metro's waarmee nu door de RET wordt gereden zijn gebouwd door het bedrijf Bombardier. Een Canadees bedrijf dat ooit is begonnen met het maken van sneeuwscooters. Het bedrijf lijkt de nieuwe metro's niet meer te gaan maken. Bombardier focust zich tegenwoordig op de bouw van vliegtuigen. 

Naast de nieuwe metro’s maakt de MRDH ook bekend vaker op metrolijn E tussen Rotterdam en Den Haag te willen gaan rijden, vanaf 2030 elke vijf minuten.