advertentie
  • Schiedam
  • maatschappij
  • economie

Expert vindt Passage na opknapbeurt perfect voor ‘no-nonsense’ winkelen

Na een grondige renovatie van drieënhalf jaar noemt eigenaar PingProperties winkelcentrum de Passage een “succesverhaal”. Maar in hoeverre is dat zo? Twee nam samen met retaildeskundige Cor Molenaar een kijkje om die vraag te beantwoorden.

Mirthe Verhagen

door Mirthe Verhagen

dinsdag 05 augustus 2025 13:50

Er zijn meerdere aanpassingen aan de Passage gedaan. Zo zijn er nieuwe winkels, zoals Action en Scapino, het glazen dak is vervangen en ook de liften en roltrappen zijn vernieuwd. De opknapbeurt moest het verouderde centrum nieuw leven inblazen.

Cor Molenaar kwam het winkelcentrum twintig jaar geleden al tegen in zijn werk. Nu hij opnieuw een bezoek brengt, ziet hij een groot verschil. “De Passage was ooit een trieste bedoeling. Veel leegstand, geen onderhoud en nauwelijks klanten. Nu straalt het weer iets uit”, zegt hij. “Er is duidelijk beleid gevoerd om winkels te combineren die elkaar versterken.”

Frisse wind

Ook bezoekers merken de verandering. Een vrouw die regelmatig komt winkelen zegt: “Er zijn veel winkels weg waar ik vroeger kwam. Dat is jammer, maar het is wel fijn om een nieuwe, frisse wind te zien. Het is netter en ruimer geworden.”

Volgens Molenaar is de huidige formule veelbelovend. “Deze samenstelling van winkels blijven trekken, vooral omdat ze producten verkopen die mensen niet snel online kopen”, legt hij uit. “Zolang parkeren hier makkelijk en betaalbaar blijft, is dat een voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld Rotterdam.”

Of de Passage echt een succesverhaal is? Molenaar denkt van wel. “Wij zijn mensen van vlees en bloed. We willen geen barrières zoals hoge parkeerkosten of éénrichtingsverkeer. Mensen willen gewoon no-nonsense winkelen, en dat zit hier toch wel in.”