advertentie
  • maatschappij
  • Schiedam
  • vervoer

Reizigers op Schiedam Centrum vertraagd en omgeleid door spoorreparaties

Hoewel sommige reizigers er weinig last van hebben, reageren anderen gefrustreerd op de langere reistijd door de spoorreparaties. Sinds dinsdagavond tot donderdagochtend rijden er geen treinen tussen Schiedam en Delft vanwege de gebroken spoorstaaf op de Poldervaartbrug. Reizigers tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Hollands Spoor moeten omreizen via Gouda of gebruik maken van snelbussen en metro’s. De storing leidt tot aangepaste reisroutes en vertragingen. 

Lieke Visser

door Lieke Visser

woensdag 22 oktober 2025 16:31

Het beperkte treinverkeer en de vertragingen leiden tot uiteenlopende reacties op station Schiedam Centrum. Voor reizigers zonder haast lijkt de overlast mee te vallen. Een vrouw vertelt dat ze herfstvakantie heeft en dat de situatie voor haar geen probleem is: "Voor mij is het oké, maar als je echt naar je werk moet reizen, kan ik me voorstellen dat het heel vervelend is." Wel had ze achteraf liever met de auto willen gaan.

Twee gepensioneerde dames zijn op weg naar het museum en nemen het luchtig op. "We kunnen met de tram, bus of metro. We hebben alle tijd en maken ons niet druk", zeggen ze lachend.

Toch klinkt er ook frustratie. Een man vertelt dat hij met de bus moest reizen en er twintig minuten langer over heeft gedaan. Een aantal reizigers dat naar hun werk moest reizen, ervaart hinder. "Ik moet naar kantoor maar dat gaat hem niet worden zo", zegt een man geërgerd. Hij geeft aan hij geen zin heeft in de extra reistijd en maar thuis gaat werken. Ook noemt hij het een structureel probleem: "Er gebeurt wekelijks wel iets met de treinen. Vooral ’s ochtends is er veel vertraging en dan zitten de treinen ook nog is bomvol. Nee ik word hier niet vrolijk van." Hij geeft zelfs aan extra rijlessen te hebben ingepland om uiteindelijk de trein te kunnen vermijden.

Reparatie spoorstaaf

Volgens ProRail is de gebroken spoorstaaf op de Poldervaartbrug lastig te herstellen. Niet alleen is het ruim zeventig meter lang, ook ligt de spoorstaaf in een stalen goot. De reparatie vereist zwaar materieel en gespecialiseerd personeel.

Het herstel verloopt in meerdere stappen: eerst wordt de oude spoorstaaf eruit gesneden en verwijderd. Daarna wordt de goot schoongemaakt en de nieuwe spoorstaaf geplaatst. Vervolgens moet het rubberachtige bevestigingsmateriaal uitharden voordat het spoor weer veilig gebruikt kan worden.

De verwachting is dat de werkzaamheden donderdag rond 11:00 uur zijn afgerond.