advertentie
Kranenspecialist Huisman werkt al jaren zonder juiste vergunning, einde komt in zicht
Bewoners in delen van Schiedam-West klagen al jaren over licht-, geur- en geluidsoverlast van schepen bij Huisman. De rechter gaf hen daarin in 2020 gelijk en vernietigde de omgevingsvergunningaanvraag. Daardoor werkt het bedrijf al vijf jaar zonder de juiste papieren. Maar daar lijkt nu een oplossing voor te zijn, bleek deze week tijdens een bewonersbijeenkomst waar Rijnmond bij aanwezig was.
door redactie
vrijdag 28 november 2025 16:29
Huisman is een familiebedrijf dat kranen en andere grote installaties maakt, vooral voor de windmolenparken op zee. Het bedrijf test, installeert en repareert deze apparaten op de werf in de Wilhelminahaven. Daarbij is soms veel geluid te horen.
De grootste hinder komt van een lage, dreunende bromtoon, veroorzaakt door generatoren of motoren die elektriciteit opwekken voor computers, airco's en koelkasten aan boord. Dit zogeheten 'nestgeluid' ontstaat vooral bij schepen met bemanning aan boord.
In de omgevingsvergunningaanvraag van Huisman uit 2016 was dit 'nestgeluid' van schepen nog niet meegenomen. Dat geluid zou bij de openbare ruimte horen. De bewoners waren het daar niet mee eens en stapten naar de rechter. Zij vinden dat Huisman verantwoordelijk is voor de overlast en kregen daar in januari 2020 gelijk in.
De Raad van State bepaalde dat het 'nestgeluid' wel onder de vergunning van het bedrijf moest vallen. Om dat te berekenen en in modellen te stoppen, bleek niet eenvoudig. Het is daarom nog steeds niet gebeurd. Een ongewenste situatie voor alle partijen, benadrukte de gemeente Schiedam tijdens de bewonersbijeenkomst.
Andersom aan de kade
Om de overlast te beperken, zijn in overleg met de gemeente wel allerlei maatregelen getroffen. Het bedrijf liet geluidsbureau Peutz metingen doen en voerde een geluidsprotocol in. Zo worden schepen soms andersom aan de kade gelegd, zodat bewoners minder last hebben van licht en geluid.
Ook is afgesproken dat er zoveel mogelijk overdag en niet op zondag wordt gewerkt aan boord én dat ’s nachts geen felle lampen branden. Daarnaast is er regelmatig overleg met buurtbewoners. Via bewonersbrieven, Facebook en een burenraad worden de komst van nieuwe schepen, de duur van het verblijf en de werkzaamheden aangekondigd.
Vergunning?
Het probleem met het nestgeluid (de constante bromtoon) speelt volgens de gemeente Schiedam niet alleen bij Huisman, maar in meer havens. Daarom is door het ministerie besloten dit geluid in de landelijke Omgevingswet op te nemen. Gemeenten zijn verplicht het nestgeluid mee te tellen in het Omgevingsplan (voorheen bestemmingsplan).
Schiedam geeft aan dat het vaststellen van dit Omgevingsplan nog wel even duurt. Het plan is vermoedelijk op z'n vroegst in 2027 klaar. Bij de nieuwe vergunningen wordt voortaan uitgegaan van het gemiddelde geluidsniveau dat de bewoners de afgelopen tien jaar hebben ervaren. Dat wordt nu als eerste voor Huisman berekend en komt in de nieuwe vergunning te staan.
Complimenten van bewoners
Tijdens de bewonersbijeenkomst blijkt dat alle maatregelen effect hebben. De buurt ervaart minder overlast en complimenteerde Huisman met alle inspanningen. Tegelijk blijven er zorgen over de nieuwe geluidsnorm in het Omgevingsplan. De gemeente gaf aan dat die niet hoger wordt dan wat bewoners nu al horen.
Volgens Huisman is het aantal geluidsklachten de afgelopen jaren met ongeveer 60 procent gedaald. De DCMR registreerde 304 klachten in 2016 en 145 in 2020. Daarna volgde een sterke daling. Dit jaar steeg de overlast weer tot 36 meldingen, waarvan 25 over één schip, de Seven Oceans dat in oktober/november onverwacht meer herrie maakte dan vooraf door Huisman was ingeschat.

Peter Kalden (Huisman) vertelt welke maatregelen zijn genomen | Foto: Rijnmond
De bewoners benadrukken dat ze eigenlijk een voorkeur hebben voor walstroom in de toekomst. Daarmee kunnen schepen stroom van het vaste elektriciteitsnet halen, zodat generatoren uit kunnen. Dat scheelt geluid en uitstoot.
Maar volgens Huisman is dat door de hoge kosten op korte termijn niet haalbaar. Door netcongestie kan de voorziening ook nog niet worden aangelegd. En omdat deze duurzame maatregel nog niet verplicht is, hebben nog maar weinig schepen een walstroomaansluiting aan boord. Het bedrijf kijkt nu wel naar batterijpakketten of generatoren op waterstof als alternatief.
Andere bedrijven
De bewoners vinden dat de overlast van Huisman tegenwoordig redelijk onder controle is, maar stellen dat de bedrijven in de buurt (Damen Shiprepair en HSM) ook stank en lawaai veroorzaken. Volgens de DCMR wordt daar minder over geklaagd. De gemeente is daarom niet van plan die vergunningprocedures te versnellen en wacht totdat het nieuwe Omgevingsplan af is. Voor Huisman moet dat wel, omdat de Raad van State dit eist. En omdat het bedrijf en de bewoners nu wel eens duidelijkheid willen.
Dit is een artikel van onze mediapartner Rijnmond.


