advertentie
  • Schiedam
  • vervoer

Buslijn 52 blijft in 2026 tóch rijden, maar alleen op werkdagen en tijdelijk

Waar bewoners van Schiedam-Noord eerder nog vreesden voor het volledig verdwijnen van buslijn 52, is er nu voorzichtig goed nieuws. De ringbus blijft in 2026 tóch rijden. Wel gaat het om een tijdelijke en versoberde oplossing. Dat blijkt uit een brief van het college aan de gemeenteraad, waarin wordt gereageerd op eerdere zorgen over de toekomst van Ringbus Schiedam Noord, lijn 52.

Buslijn 52 blijft in 2026 tóch rijden, maar alleen op werkdagen en tijdelijk
Foto: Twee
Juliet Heinsbroek

door Juliet Heinsbroek

donderdag 18 december 2025 11:00

Bewoners waren niet blij met het besluit dat er bezuinigd zou worden op de buslijn waardoor deze zou verdwijnen, zo bleek eerder uit berichtgeving van Twee. Vooral ouderen en minder mobiele bewoners vreesden geïsoleerd te raken. Het college erkent nu dat die zorgen terecht waren en heeft samen met vervoerders gezocht naar een oplossing.

Bereikbaarheid Schiedam-Noord

Buslijn 52 rijdt sinds 2022 als maatwerkoplossing door Schiedam-Noord. De lijn kwam voort uit een gemeentelijke motie om de bereikbaarheid in de wijk te verbeteren en werd mogelijk gemaakt met subsidies van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de gemeente. In totaal ging het om ruim 200.000 euro aan ondersteuning.

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) is een samenwerkingsverband van 21 gemeenten in Zuid-Holland die samenwerken aan economische groei, goede bereikbaarheid (vooral met het openbaar vervoer) en het verbeteren van de leefomgeving.

De bedoeling was dat de bus, bij voldoende gebruik, vanaf 2025 zou worden opgenomen in de reguliere dienstregeling van RET. Die stap blijkt nu nog te vroeg. Volgens het college is er meer tijd nodig om tot een structurele oplossing te komen voor het openbaar vervoer in Schiedam-Noord.

Avondritten op werkdagen

Voor 2025 was al afgesproken dat de ringbus met tijdelijke subsidie zou blijven rijden. Voor 2026 was echter geen budget gereserveerd. Om de lijn toch te behouden, is nu gekozen voor een uitgeklede variant: in 2026 rijdt buslijn 52 alleen nog op werkdagen in de avonduren. Juist dan is de vraag naar de bus het grootst, stelt de gemeente.

Door deze beperking dalen de kosten aanzienlijk. De MRDH heeft toegezegd ook deze aangepaste vorm voor de helft te blijven subsidiëren. De resterende kosten worden opgenomen in de gemeentelijke begrotingsstukken.

In het weekend moeten bewoners uitwijken naar andere vervoersopties, zoals tramlijnen 1 en 11, Argos Mobiel en nachtbus 3.

Nog geen definitieve oplossing

De gemeente benadrukt dat de voortzetting van lijn 52 geen eindpunt is. Samen met RET en MRDH werkt de gemeente met ‘grote urgentie’ aan een breder onderzoek naar de bereikbaarheid van Schiedam-Noord. Doel is om uiterlijk in 2026 duidelijke afspraken te maken over een structurele OV-oplossing voor het gebied.