advertentie
Ketheltunnel is tien jaar open: 'Liever helemaal geen weg, maar dit kon er mee door'
De Ketheltunnel bij Schiedam bestaat tien jaar. Lange tijd lag het zandlichaam klaar voor het ontbrekende deel van de snelweg A4, pas in 2015 ging de snelweg daadwerkelijk open. Voorafgaand aan de aanleg klonk veel tegenstand. Uiteindelijk ging exact tien jaar geleden, op 18 december 2015, de Ketheltunnel (A4) open. Twee blikt terug op de afgelopen jaren met Rijkswaterstaat en John Witjes van Stichting Bewaking Afspraken Tracébesluit A4 (BAT A4).
door Dennis Koorevaar
donderdag 18 december 2025 16:52
“Het was een bijzonder moment”, vertelt Jörgen van der Meer van Rijkswaterstaat. “Als de weg waar je jaren aan hebt gewerkt ineens open is en er auto’s overheen rijden, dan is dat erg bijzonder.” Van der Meer was tijdens de werkzaamheden aan de nieuwe rijksweg omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat. Later was hij ook betrokken bij de aanleg van de Blankenburgverbinding.
Het stuk asfalt tussen Schiedam en Delft werd aangelegd om het aantal files op de omliggende wegen, waaronder de A13, te verminderen. In de tussentijd rijden er zo’n 233.000 voertuigen over deze weg, waarvan er 109.000 voertuigen gebruik maken van de Ketheltunnel. Daarbij staat het gedeelte van de A4 hoog in de file top 10, zo blijkt ook uit cijfers van Rijkswaterstaat.
Volgens John Witjes, van de Stichting BAT A4, was er in eerste instantie een hoop afkeer tegen de aanleg van de weg. De A4 was namelijk eerst gepland om maaiveldhoogte, en daar vond zowel de stichting als de lokale politiek iets van. Uiteindelijk, na veel gesprekken tussen de betrokken partijen, is er voor gekozen om de weg aan te leggen zoals hij er nu bij ligt. “Dus verlaagd, half verlaagd en door de stad in een tunnel”, zo geeft Van der Meer aan. Witjes: “Liever had ik de weg hier helemaal niet gehad, maar dit kon er mee door.”
Bomenkap
Dan is er nog het feit dat de natuur, ook vandaag de dag, nog gecompenseerd moet worden. Er zijn voor de aanleg van de weg en de tunnel zo’n 4000 bomen gekapt. “Komende maandag heb ik met de gemeente weer gesprekken over hoe we dat gaan doen”, vertelt John Witjes. Rijkswaterstaat bevestigt dat er nog bomen geplant moeten worden. “Er komen nog 35 bomen ten zuiden van het Kethelplein in 2026. En na de renovatie van de viaducten Bijdorp, Hargalaan en Zoomweg nog eens 61.” Volgens Rijkswaterstaat gebeurt dit bewust na de renovatie omdat de jonge bomen weer verplant moeten worden.
Tot slot ligt er ook nog het plan om een extra rijstrook toe te voegen. Mogelijk gebeurt dat in 2030. Ook dan blijft Stichting BAT A4 de gemaakte afspraken bewaken. “Wij zijn voorlopig nog niet klaar.”


