advertentie
  • politiek
  • maatschappij
  • Schiedam

Burgemeester gaat door het stof om Schiedamse boa-blunder: gaat raad eerder informeren

Schiedams burgemeester Harald Bergmann zegt dat er niets achtergehouden is in de blunder met de Schiedamse boa’s die niet meer mogen handhaven. Dat zei hij tijdens een spoeddebat in de Schiedamse raad. Hoewel raadsleden zeer kritisch waren kwam Bergmann zonder kleerscheuren uit de strijd. “Ik zou de raad eerder hebben geïnformeerd”, zegt Bergmann. 

het boa-logo op een jas
het boa-logo op een jas | Foto: Twee
Jeroen Langeveld

door Jeroen Langeveld

dinsdag 23 juni 2026 23:55

Op woensdagochtend bracht Twee naar buiten dat boa’s geen handhavingsbevoegdheden meer hebben. Dit komt door een administratieve fout bij het aanvragen van de nieuwe zogenaamde categoriale beschikking. Na de publicatie van het artikel kwam de gemeente met een statement en uitleg over de fout. Dit was alleen niet genoeg. De raadsleden wilden Bergmann bevragen tijdens een raadsvergadering. 

Voordat de raad begint neemt eerst Bergmann het woord. Daar legt hij uit dat de boa’s waarschijnlijk op 6 juli alweer al hun bevoegdheden terug hebben en mensen mogen aanhouden. Meer hierover is te lezen in dit artikel

‘Alarmbellen moeten afgaan’

“Is het nog veilig in Schiedam te wonen? Ik walg ervan hier te wonen. Dat zijn snoeiharde woorden”, zegt raadslid Mark Verspeek over reacties die hij heeft gehoord in de stad. Meerdere partijen aan de rechterflank van de raad zijn naast kritisch boos over de gang van zaken. “Dat hier fout op fout wordt gestapeld maakt het een debacle van een hele andere categorie, daar moet verantwoording over worden afgelegd”, aldus Reinout Koek van Forum voor Democratie. “Wij vragen ons af de afdeling veiligheid wel functioneert. Alle alarmbellen moeten afgaan, maar pas later wordt de burgemeester ingelicht”, voegt Monique Rotteveel van Lokaal Onafhankelijk Schiedam toe.

Het begin van de vergadering wordt niet gedomineerd met vragen richting de burgemeester, maar juist met kritiek op het betoog van D66-raadslid Jort van der Voorden. “Mij is door een wijs collega gezegd: 'Incasseer accepteer en leer’, dat geldt ook hier”, begint Van der Voorden. In zijn betoog herhaalt hij een eerdere vraag van Verspeek. Het raadslid van LMV vraagt zich af of de gemeente ook de raad had geïnformeerd als er geen mediadruk was. 

‘Houd van checken’

Meerdere raadsleden breken in op het betoog van het D66-raadslid. Ze snappen niet hoe te combineren valt dat Van der Voorden verwacht dat de raad ook zonder media-aandacht was geïnformeerd, maar wel een antwoord wil op de vraag of de burgemeester de raad ook had geïnformeerd zonder druk van dit nieuwsmedium. “Ik ben een mens van goed vertrouwen, maar houd wel van checken”, is het antwoord van D66.

De grote vraag die de meeste raadsleden hebben is: ‘Hoe gaan we verder?’. “Welke structurele maatregelen worden er genomen”, vraagt Furkan Kondu van DENK zich af. “Het belangrijkste is dat de boa’s snel weer hun taken kunnen uitvoeren. Onze boa’s verdienen hun werk te kunnen doen.” Bergmann benadrukt dat deze fout nooit meer gemaakt zal worden. “Het had beter, anders en tijdiger gemoeten. We hebben alle processen in gang gezet dat dit niet meer gaat gebeuren. Ook doet hij een toezegging in het vervolg de raad eerder te informeren via de fractievoorzitters. 

Wachten op info

Op de vraag of Bergmann het nieuws over de boa’s daadwerkelijk ook naar buiten had gebracht zonder druk uit de media is de burgemeester helder dat hij dit wel zou doen. “Ik heb de afweging gemaakt om te wachten totdat ik alle info had, ik had te weinig om het te brengen. Ik wist enkel dat de categoriale beschikking verlopen was. Maar er was nog niet duidelijk wat dit zou betekenen.” 

Aan het einde van zijn betoog volgt er nog een klemmende boodschap aan de raad over de interne mail, waaruit zou blijken dat de gemeente het bericht over de boa’s niet naar buiten wilde brengen. “De burgemeester heeft nooit opdracht gegeven niet te communiceren. De manager heeft dat niet meegegeven. Het is niet iets van mij of ons. Ik zou dat nooit doen. Ik heb echt gezegd we gaan informeren”, sluit Bergmann af. 

De raad vindt dat Bergmann duidelijkheid heeft gegeven en neemt er genoegen mee. “Ik wil toch zeggen dat ik blij ben met een aantal punten die de burgemeester heeft opgepakt. Blij dat de categoriale beschikking hersteld zal worden”, zegt Verspeek. “Wij zijn tevreden met de beantwoording. Fijn dat er nauwkeurig met partners naar het proces gekeken kan worden”, voegt Jeroen Trouwborst van Alles voor Schiedam toe.