advertentie
OV-staking in Schiedam: klein aantal reizigers waagt de gok van A naar B
Een groot deel van de reizigers leek woensdagochtend goed op de hoogte te zijn van de landelijke staking in het openbaar vervoer. Ook op station Schiedam Centrum was het rond 07:00 uur opvallend rustig. Een aantal reizigers keek wat verbaasd om zich heen, op zoek naar een bus, trein, tram of metro die wel reed maar kwam vervolgens bedrogen uit. “Ik hoop dat ik thuis kom.”
door Dennis Koorevaar
woensdag 24 juni 2026 10:07
Vanaf spoor 3 vertrok de sprinter richting Dordrecht om 07:49 niet. Ook de metro deed het station niet aan. Tussen 04:00 uur en 08:00 uur staakte het ov-personeel. Met deze actie protesteerden de werknemers tegen de kabinetsplannen rond sociale zekerheid. Zo zou het kabinet afspraken breken die gaan over de AOW, het inkorten van de WW en verslechtert de WIA.

Het klein aantal reizigers op station Schiedam Centrum | Foto: Twee
Het aantal reizigers dat op het station te vinden was, wist wel van de staking. “Ik had het vorige week wel gehoord, maar ik was het compleet vergeten”, vertelt een van hen. Hij wil naar Leiden voor werk. Een dame wacht op de trein richting Amsterdam. “Ik ben op weg naar Schiphol. Dus ik hoop wel dat de trein gaat rijden.” De dame hoopt haar vlucht te halen. Ze woont in Noorwegen en is op weg naar huis. Een ander wacht ook op de trein naar de hoofdstad. “Ik moet gaan werken. Op tijd kom ik niet meer, maar ik moest al overwerken.”
Uiteindelijk vertrok vanaf spoor 5 de eerste trein naar Amsterdam. De bus, tram en metro liet nog even op zich wachten. De RET verwacht dat rond 11:00 uur de dienstregeling weer volledig is opgestart.


