advertentie
Zorgen om nachtvergunning voor Kofa in ’t Hof: ‘Een onzalig voornemen’
Een vergunningsaanvraag houdt de gemoederen goed bezig in de Vlaardingse Oostwijk. Kofa, gevestigd in het voormalige pannenkoekenhuis in ’t Hof, heeft een alcoholwetvergunning aangevraagd. De gemeente is voornemens om de vergunning te verlenen, maar de bewoners gaan bezwaar aantekenen. “Je moet wel de samenhang in de gaten houden.”
door Siebe van der Ende
zondag 28 juni 2026 10:28
Het verlenen van de vergunning zou betekenen dat Kofa doordeweeks tot 01:00 uur open mag blijven en alcohol mag schenken. Op vrijdag mogen ze tot 02:00 uur open blijven, zaterdag zelfs tot 04:00 uur. Niet alleen binnen, maar ook op het terras mag dan alcohol worden geschonken. Eigenaar Michel Meulstee zegt ‘leuke ideeën’ te hebben met Kofa, maar wil pas verder inhoudelijk reageren als de vergunning rond is.
Maar dat de vergunning rond komt is nog niet helemaal zeker. Omwonenden van ’t Hof zien het namelijk niet zitten. “De samenhang wordt niet bekeken”, volgens omwonende Jan van der Kolk. “We hebben de indruk dat alleen naar de losse zaak van Kofa is gekeken. Maar er zit een daklozenopvang, een park met dieren en natuurlijk omwonenden naast. Deze openingstijden zouden in een horecaconcentratiegebied passen, niet in een park.”
Massaal bezwaar
Van der Kolk zegt dat bewoners momenteel geen problemen hebben met Kofa. “We horen nu wel eens wat geluid als een bandje oefent, maar overlast hebben we er niet van. Al vinden we wel dat het gebouw er wat armoedig uitziet.” Het gaat Van der Kolk en de omwonenden vooral om de late openingstijden van Kofa. “Een terrasvergunning voor in de middag, zoals bij De Baron in de Watertoren is prima. En ook het Zomerterras is altijd netjes om 00:00 uur stil.”

Foto: Twee
Van der Kolk vertelt dat omwonenden maandag 22 juni een overleg hebben gehad. “Daar waren ook mensen van de gemeente en van Naut (de organisatie die de daklozenopvang organiseert, red.) bij aanwezig. Maar die wisten allemaal niet van deze vergunningsaanvraag af. En dat terwijl de gemeente op 15 juni het voornemen voor het verlenen van de vergunning heeft gepubliceerd.”
“We willen graag overleg tussen bewoners, Kofa, Stadslandbouw en Naut over wat er wel kan”, aldus Van der Kolk. Maar deze vergunningsaanvraag gaat er niet doorheen komen als het aan de bewoners ligt. “We gaan massaal bezwaar aantekenen, zodat ze in ieder geval dit onzalige voornemen terugdraaien.”


