advertentie
maandag 20 april 2020 14:47

Nog niet voldoende coronavrijwilligers voor Schiedam Helpt

De website Schiedam Helpt loopt volgens burgemeester Lamers goed. 'Er melden zich echter nog niet veel ‘corona’-vrijwilligers.  Om te zorgen dat meer vrijwilligers beschikbaar zijn, wordt het makkelijker gemaakt je hiervoor aan te melden'. 

'Momenteel wordt door het Servicepunt Vrijwilligers Schiedam gewerkt aan de mogelijkheid om ‘corona’-vrijwilligers en vacatures apart te registreren in het bestaande systeem' aldus Lamers in een update per brief aan de gemeenteraad.  

In de periode 25 maart tot en met 13 april hebben 2.550 unieke bezoekers de website bezocht. Het aantal projecten/initiatieven (76) op de site neemt per week toe.

Schiedam - De website Schiedam Helpt loopt volgens burgemeester Lamers goed. 'Er melden zich echter nog niet veel ‘corona’-vrijwilligers.  Om te zorgen dat meer vrijwilligers beschikbaar zijn, wordt het makkelijker gemaakt je hiervoor aan te melden'. 

'Momenteel wordt door het Servicepunt Vrijwilligers Schiedam gewerkt aan de mogelijkheid om ‘corona’-vrijwilligers en vacatures apart te registreren in het bestaande systeem' aldus Lamers in een update per brief aan de gemeenteraad.  

In de periode 25 maart tot en met 13 april hebben 2.550 unieke bezoekers de website bezocht. Het aantal projecten/initiatieven (76) op de site neemt per week toe. 'Via de hulplijn Schiedam Helpt zijn in twee weken 44 telefoontjes ontvangen en afgehandeld. In totaal 30 hulpvragen zijn doorgezet, waarvan 2/3 voor Dock en het WijkondersteuningsTeam (WOT) zijn. Urgente hulpvragen worden direct opgeschaald naar de gemeente.

De hulpvragen zijn heel praktisch en divers. Variërend van hulp bij de boodschappen tot aan voedselpakken en zorgen over inkomsten die wegvallen. In de tweede week komen meer vragen/zorgen met een financieel karakter binnen. Er zijn tot op heden nog weinig vragen omtrent (zorgen over) gezondheid in relatie tot corona.

Bellers zijn ouder dan 25 jaar en komen vooral uit Nieuwland en Oost. Op basis van de registratie is het mogelijk dat de tijden en dagen van de hulplijn worden aangepast aan de vraag'.