advertentie
donderdag 14 mei 2020 09:04

RET gaat van recordjaar naar diepe crisis

RET gaat van recordjaar naar diepe crisis De tram in Schiedam vóór corona

Voor de RET was 2019 een recordjaar. Directeur Maurice Unck  ‘Een scherper contrast met de huidige coronacrisis is bijna niet denkbaar'

In 2019 kreeg de RET een 7,9 als cijfer van de klant, nam het aantal reizigerskilometers in het OV-netwerk van de RET met 2,8 procent toe én de metro op de Hoekse Lijn ging rijden. Het jaar eindigde met de introductie van de eerste 55 elektrische bussen. 'Nu moeten we als OV-bedrijf onze reizigers vragen het OV alleen maar te nemen als het echt moet en stevenen we af op een dieptepunt. Ook wij kunnen niet wachten de draad weer op te pakken,’ aldus Unck.

Schiedam - Voor de RET was 2019 een recordjaar. Directeur Maurice Unck  ‘Een scherper contrast met de huidige coronacrisis is bijna niet denkbaar'

In 2019 kreeg de RET een 7,9 als cijfer van de klant, nam het aantal reizigerskilometers in het OV-netwerk van de RET met 2,8 procent toe én de metro op de Hoekse Lijn ging rijden. Het jaar eindigde met de introductie van de eerste 55 elektrische bussen. 'Nu moeten we als OV-bedrijf onze reizigers vragen het OV alleen maar te nemen als het echt moet en stevenen we af op een dieptepunt. Ook wij kunnen niet wachten de draad weer op te pakken,’ aldus Unck.

‘Op dit moment zitten we midden in de coronacrisis en bereiden we ons voor op terugkeer naar de 100% dienstregeling en de aanvullende maatregelen per 1 juni’, aldus Unck. De RET verwacht dan 40% van de normale bezetting en mondkapjes zijn dan net als in al het Nederlandse OV verplicht. ‘Over de precieze uitwerking van de maatregelen na 1 juni spreken we nu OV-breed met het ministerie en met de sector. Veilig reizen doen we samen, zal de komende tijd het motto zijn.’ Een verschil van dag en nacht met 2019, toen de RET het jaar eindigde met mooie cijfers: een groei in reizigerskilometers van 2,8 procent en een winst van 5,8 miljoen euro. De Hoekse Lijn zorgde met 27.000 dagelijkse in- en uitstappers op een gemiddelde weekdag mede voor een groei van maar liefst 5% bij metro. Metro is dan ook het vervoermiddel dat de RET het hardst ziet groeien.

Gezien deze groei, beletten de uitdagingen die de coronacrisis met zich mee brengt, Unck niet om te blijven geloven in het nut van OV- investeringen voor de toekomst: ‘Niemand weet hoe het vanaf hier verder gaat als het om de gevolgen van corona gaat. Zeker niet de eerstvolgende jaren. Maar zolang er in deze regio 200.000 huizen worden bijgebouwd is het noodzaak om de investeringen in het OV daarmee gelijk te laten lopen. Bovendien kun je met investeringen het verdienvermogen van de regio blijvend versterken en de economie aanjagen, juist in deze tijden van belang.’