Rotterdamse huisartsen pleiten op Radio Rijnmond voor coronahuizen, een soort verpleeghuizen voor mensen die te ziek zijn om thuis te blijven, maar nog te goed voor een ziekenhuis.

Volgens huisarts Matthijs van der Poel uit Rotterdam-West kunnen zulke huizen de ziekenhuizen ontlasten. Ook zouden ze het werk van huisartsen makkelijker maken, omdat in zulke huizen dertig à veertig patiënten op één locatie verblijven. Dat scheelt de huisartsen een hoop heen en weer rijden. 

Vanaf volgende week, maandag 30 maart, worden er in het Schiedamse Vlietland ziekenhuis geen kinderen meer opgenomen. De klinische kindergeneeskunde wordt 'geconcentreerd' in Franciscus Gasthuis in Rotterdam.

Wel blijven de de verpleegafdeling Neonatologie (opnames van baby’s), geboortezorg (bevallingen), poliklinische afspraken, dagbehandeling en acute zorg voor kinderen in Schiedam beschikbaar. Paul de Laat, kinderarts in Franciscus Gasthuis & Vlietland: ‘De belangrijkste reden voor deze concentratie is om hoogwaardige klinische zorg voor zieke kinderen beschikbaar te houden en de capaciteit te vergroten.’

Zondagavond heeft de burgemeester van Schiedam, Cor Lamers, een rondleiding gehad in sporthal Margriet. De sporthal is in zeer korte tijd omgetoverd tot speciale Corona-huisartsenpost. Dinsdag wordt de locatie vermoedelijk al in gebruik genomen.

Ook de officier van dienst van de politie, brandweer en ambulance en medewerkers van het Rode Kruis hebben een rondleiding en uitleg gehad. De burgemeester prees alle betrokkenen voor het zo snel realiseren van een noodopvang om de verwachte toename van Coronapatiënten efficiënt op te kunnen vangen.

 

De zorg voor patiënten met klachten die kunnen duiden op het coronavirus moet zo goed en veilig mogelijk verlopen. Daarom richten de GHOR, het geneeskundige onderdeel van de Veiligheidsregio, de gemeente Schiedam, Huisartsenpost Schievliet locatie NWN, het Rode Kruis en andere partijen de Margriethal in Schiedam in als externe COVID-19-post.

De locatie wordt begin komende week in gebruik genomen. De post in de Margriethal is bedoeld voor mensen die door huisartsen uit Maassluis, Vlaardingen en Schiedam worden doorverwezen. 


Zondagmiddag rond 15:00 is er brand uitgebroken in een portiekwoning aan het Newtonplein.

De brand ging enige tijd gepaard met een behoorlijke rookontwikkeling. De bewoners waren niet thuis. De brand is ontstaan in de vaatwasser. De brandweer had de brand snel onder controle, maar voor de zekerheid is er wel een tweede TS (Tankautospuit) meegestuurd naar het incident. Omliggende woningen zijn gecontroleerd en geventileerd.

Salvage zal de bewoonster begeleiden in de afwikkeling van het incident.

Op de kaart staan het aantal besmettingen per 100.000 inwoners. In Schiedam zijn dat er nu 10,3, in Vlaardingen 20,7.

Dat betekent dat er in Schiedam acht coronapatiënten zijn, dat waren er gisteren zes. In Vlaardingen is het aantal positief geteste mensen gestegen van 12 naar 15. Van de Rotterdammers zijn 125 mensen positief getest op corona.

Het RIVM heeft zondag bekend gemaakt dat er sinds zaterdag 43 patiënten zijn overleden, er 573 coronapatiënten bij zijn gekomen en er in totaal 4204 positief geteste personen zijn.

Onder hen zijn 988  mensen die in het ziekenhuis opgenomen zijn (geweest).

43 patiënten zijn sinds de vorige update overleden aan COVID-19. Er zijn in totaal 179 mensen overleden aan de ziekte. De leeftijd van de overledenen ligt tussen de 57 en 97 jaar.

Pagina 1057 van 1671