Kiss, ride en een prent
Zeven auto's die stonden geparkeerd bij Station Nieuwland zijn op de bon geslingerd. Ze stonden op een 'Kiss & Ride' plek.
Een Kiss & Ride is een kortparkeervoorziening dicht bij bijvoorbeeld een treinstation of basisschool. Ze zijn bedoeld om reizigers of schoolkinderen dicht bij de ingang tot het gebouw af te kunnen zetten of op te halen. Een kusje, uitstappen en wegwezen. De bestuurder mag de auto niet verlaten. Doe je dat toch dan riskeer je een boete van € 95,- + € 9,- administratiekosten.
Winkelcentrum De Nieuwe Passage wordt weer Passage
Zaterdag wordt de aftrap gegeven voor het jubileumjaar van het overdekte winkelcentrum De Nieuwe Passage. Dit winkelcentrum in het centrum van de stad stond van 1932 tot en met 1994 bekend als de Passage. Na de renovatie en de uitbreiding in 1995 kreeg het winkelcentrum de naam De Nieuwe Passage. Omdat na een kwart eeuw het ‘nieuwe’ er wel vanaf is, wordt de oorspronkelijke naam Passage weer in ere hersteld. In opdracht van de nieuwe eigenaar is er inmiddels gestart met een cosmetische make-over. Komende zaterdag wordt ook het nieuwe logo van het winkelcentrum onthuld en gaat de nieuwe website online.
Vrachtschip Kabouter wordt atelier en expositieruimte
Het vrachtschip Kabouter wordt omgevormd tot atelier en expositieruimte waar wisselende kunstenaars enige tijd kunnen werken. Het oude motorschip is eigendom van Stichting De Schiedamse Molens en ligt pal naast molen De Palmboom aan de kade. In het schip werden vroeger graansilo’s geplaatst maar omdat het ambachtelijk maalbedrijf inmiddels op molen De Vrijheid is gehuisvest lag de Kabouter er wat doelloos bij. Dankzij Rob van der Ven is er nu een nieuwe bestemming voor het vrachtschip gevonden.
Duivenoverlast op station Schiedam Centrum
Reizigers op station Schiedam Centrum klagen over de overlast van duiven, en dan met name over de poep op de trapleuningen.
Her en der zijn de trapleuningen voorzien van uitwerpselen. De vogels vinden het wel prima in de overdekte stationshal, maar de onoplettende reiziger heeft ineens een hand vol. De RET heeft via Twitter inmiddels laten weten de klacht op te pakken.
Steunt Schiedam de Grijze Wolven?
Een rapport van de linkse activistische organisatie Doorbraak beweert dat de Gemeente Schiedam in de afgelopen vijf jaar subsidie heeft verstrekt aan Grijze wolven. Het zou gaan om de Turkse Culturele Vereniging Schiedam (TCVS) die 'een extreemrechtse agenda' zou hebben.
De Turkse vereniging in Schiedam krijgt geen structurele subsidie, maar onder de noemer “wijkbudget bewonersinitiatief” doet TCVS beroep op incidentele subsidies. De vereniging wordt met wisselend succes gesteund. Wel mogen zij gebruik maken van wijkcentrum Dreesplein. Het rapport zegt dat negen andere gemeenten in Nederland materiële, financiële of facilitaire steun bieden aan Turkse extremistische organisaties.
Dit is er zaterdag te zien tijdens het Open Huis van de gemeente Schiedam
Pipowagen Buren van Oost verhuist naar Parallelweg
De zogeheten ‘Pipowagen’ van Stichting De Buren van Oost verhuist op donderdag 13 februari van de Dieselstraat naar de Parallelweg. Het voertuig wordt naast De Buurtwerkplaats geplaatst. Afgelopen week zijn de vrijwilligers van De Buurtwerkplaats begonnen met het ontmantelen van de vlonder en de overkapping. De wagen zelf zal dienst blijven doen als één van de openbare ontmoetingsplaatsen in Schiedam-Oost. De bewoners en de instellingen in de wijk kunnen er op de nieuwe locatie gebruik van blijven maken om activiteiten te organiseren. De wagen is uitgerust met een keuken en is voorzien van elektra en water.
Lezing Geef me de 5 over autisme in Schiedam gaat niet door
'Tot onze spijt moeten wij melden dat onze lezing over autisme op 13 februari wordt uitgesteld vanwege een longontsteking van spreker Colette de Bruin.' laat Brenda van Dijk weten.
'Theater aan de Schie die de kaartverkoop voor ons verzorgt, zal alle mensen die een kaartje hebben gekocht informeren. De lezing is verplaatst naar 8 oktober 2020.'
Jubileumexpositie De Blauwe Maendagh in Jenevermuseum
Schilderscollectief De Blauwe Maendagh exposeert vanaf 15 februari t/m 15 maart 2020 in het Jenevermuseum Schiedam.
De groep is 25 jaar geleden opgericht en organiseerde hier in 1998 haar eerste tentoonstelling. Vele exposities, in en buiten Schiedam, volgden. Het gezelschap bestaat uit een aantal "vrije-tijdsschilders" die maandelijks bijeenkomen in het Natuurcentrum De Boshoek in Schiedam om gezamenlijk te werken onder supervisie van een beeldend kunstenaar. Doel is het bereiken van een zo hoog en gevarieerd mogelijk kwaliteitsniveau.


