advertentie
  • Schiedam
  • Vlaardingen
  • vervoer

Dit gaan Vlaardingers en Schiedammers merken van de stakingen op het spoor

Waar dinsdagochtend de metro’s en trams stilstonden, is het woensdag 11 september de beurt aan de treinen. Medewerkers van NS en ProRail houden een landelijke staking voor behoud van het vroegpensioen. De verwachting is dat reizigers in het hele land, dus ook mensen die op station Schiedam Centrum op de trein willen stappen, last hebben van de staking.

Dit gaan Vlaardingers en Schiedammers merken van de stakingen op het spoor
Foto: Twee
Juliet Heinsbroek

door Juliet Heinsbroek

dinsdag 10 september 2024 17:45

FNV Spoor is de vakbond voor alle werknemers die werkzaam zijn op, aan of rond het spoor. Zij vertegenwoordigen onder andere medewerkers van de NS, ProRail en verschillende regionale vervoerders.

De staking is gepland van 04.00 uur tot 08.00 uur in de ochtend. “Er wordt een grote impact op het treinverkeer verwacht gedurende de hele dag in het hele land”, vertelt Henri Janssen, bestuurder van FNV Spoor.

Janssen waarschuwt dat de gevolgen groot kunnen zijn voor veel treinreizigers uit zowel Schiedam en Vlaardingen. “Het is moeilijk in te schatten, maar de actiebereidheid onder werknemers is in ieder geval groot.” Wat de exacte gevolgen zullen zijn, is nog lastig te voorspellen.

“De trein die eigenlijk in Schiedam had moeten staan, kan nog in Utrecht staan. Die trein staat daar dan in de weg. Het systeem raakt volledig ontregeld. Het is een complex verhaal, wat onbedoeld grotere proporties kan aannemen. De verwachting is dat er een lange nasleep zal zijn”, voegt Janssen toe over de gevolgen. “Er wordt tijdens de staking met een aangepaste dienstregeling gewerkt.”

Waarom staken?

De staking op het spoor volgt in een reeks stakingen in allerlei beroepsgroepen. Net als de protesten bij politieagenten, schoonmakers en regionale vervoerders, is de vroegpensioenregeling de reden van de staking op het spoor.

Specifiek gaat het bij de spoormedewerkers om de wettelijke regeling voor zwaar werk: de Regeling voor Vervroegde Uittreding (RVU). Via deze regeling kunnen werknemers eerder stoppen met werken. De FNV wil dat de RVU-regeling wordt verlengd en verbeterd. Tot nu toe heeft het kabinet echter nog geen acceptabel bod gedaan. “Reden genoeg voor actie”, aldus Janssen.

Het treinpersoneel bestaat uit meer dan alleen machinisten en conducteurs. Ook boa’s, monteurs en magazijnmedewerkers vallen onder deze groep. “Het werk aan het spoor kan fysiek zwaar zijn”, vertelt de bestuurder van FNV Spoor.

Lichamelijke problemen

“Het zijn lange dagen op ongunstige tijden, wat je bioritme verstoort. Er is veel fysiek zwaar werk, wat belastend is voor je gewrichten. De omstandigheden in de trein zijn niet ideaal: de trein trilt constant en je hoort voortdurend het suizen van de wind. Hierdoor kampen veel werknemers met Tinnitus, een beroepsziekte, Daarnaast kan het werk ook mentaal zwaar zijn, bijvoorbeeld bij aanrijdingen met personen.”, legt Janssen uit. “En vertragingen zorgen ervoor dat je geen pauze hebt, wat leidt tot meer stress”

Op de vraag of het bij deze staking zal blijven of dat er meerdere zullen volgen is Janssen duidelijk: “Als er geen structurele oplossing komt, zullen er zeker meer stakingen volgen.”