advertentie
  • Vlaardingen
  • maatschappij
  • vervoer

Liesveldviaduct slopen: wat zijn de gevolgen voor het verkeer in Vlaardingen?

Het plan van de gemeente Vlaardingen om het Liesveldviaduct te transformeren tot een park levert gemengde reacties op in de stad. Volgens hoogleraar Wijnand Veeneman is het viaduct het voorbeeld van hoe de wereld anders naar auto’s kijkt. “Als eigen doorstroming belangrijker is dan woongenot van Vlaardingers. Ja sorry, maar ben je dan wel een Vlaardinger?”

Siebe van der Ende

door Siebe van der Ende

vrijdag 18 oktober 2024 18:01

Veeneman is hoogleraar bij de TU Delft en is gespecialiseerd in verkeer, en vooral in de verandering van verkeerssituaties en wat dat betekent voor de gemeenschap. “Mensen hebben hun rijpatronen. Als daar ineens een hek voor het viaduct staat komt er eerst sluipverkeer. Die mensen moeten namelijk nog steeds naar de andere kant van het viaduct. Na verloop van tijd gaan mensen een andere route kiezen.”

Volgens Veeneman is de ‘auto-droom’ van Nederland uiteen gespat in de laatste jaren. “Wat we de afgelopen zestig jaar hebben gedacht in Nederland: ‘Als we met stalen dozen van twee bij vijf meter door het land gaan wordt het een fantastische wereld’. Maar als je de auto blijft faciliteren wordt de stad verschrikkelijk. We kunnen niet met zijn allen met de bus of fiets. Je kan wel constateren dat er plekken zijn waar de auto teveel mogelijkheden heeft gekregen.”

Meerderheid lastig te overtuigen

Volgens de Vlaardingse wethouder Bart Bikkers is dat met het Liesveldviaduct het geval. “Er is veel verkeersoverlast, uitlaatgassen en een gebrek aan gezelligheid. Als ik mensen vraag wat ze het grootste probleem van Vlaardingen vinden, dan hoor ik heel vaak de leegstand van de binnenstad.” Bikkers wil dit tegengaan door de binnenstad volledig om te vormen en van het Liesveldviaduct het ‘Liesveldpark’ te maken.

Volgens Veeneman zijn dit soort veranderingen lastig te verkopen aan de inwoners. “Er zijn veel meer mensen die erover heen rijden, dan dat er mensen zijn die eraan wonen. Daarom zal de meerderheid niet snel akkoord gaan.” Ook is volgens Veeneman het onbekende een lastig aspect. “Niemand weet precies hoe het eruit gaat zien. Dat is vijf tot tien jaar in de toekomst. Dat is ook heel moeilijk.”

Animatie en participatie

De gemeente heeft afgelopen week een animatie gepubliceerd waarin nieuwe beelden van een toekomstige Vlaardingse binnenstad worden getoond. Daarnaast zal er eind november een bijeenkomst zijn waarbij Vlaardingers meer te weten kunnen komen over de plannen in de binnenstad.