advertentie
Wereldwijd tekort aan pistachenoten door Dubai-reep treft ook De Bonte Koe
Door de hype op sociale media is de vraag naar pistachenoten wereldwijd sterk gestegen. Het gevolg hiervan uit zich nu in een tekort van de noten. Amy Klein, eigenaar van de Schiedamse chocoladeketen De Bonte Koe, merkt het ook. “De inkoopprijs is tussen de 15 en 20 procent gestegen”, vertelt ze. “Het blijft een uitdaging, zeker sinds het online zo’n hype is geworden.”


door Mirthe Verhagen
dinsdag 22 april 2025 16:49
Het tekort is niet alleen het gevolg van de populariteit. Ook de slechte pistache-oogst in de Verenigde Staten speelt een rol. De Bonte Koe haalt haar pistachenoten uit Italië. “De vraag naar Italiaanse noten is daardoor gestegen”, zegt Klein. “We hebben een goede band met onze leveranciers. Dat helpt gelukkig wel mee.”
Ondanks de prijsstijging probeert de chocoladewinkel de kosten voor de klant gelijk te houden. “We proberen dat zo lang mogelijk te doen”, benadrukt Klein. “We willen ook de kwaliteit van onze producten niet omlaag brengen.”
De chocolaterie zag haar jaaromzet in 2024 verdubbelen, mede dankzij de populaire Dubai-reep, die 200.000 keer werd verkocht. Die reep is goed voor 75 procent van de omzet bij het Schiedamse chocoladebedrijf.