advertentie
Dit is waarom het laatste deel van de Romi-fabriek nog niet is gesloopt
Het laatste deel van de Romi-fabriek in Vlaardingen gaat voorlopig nog niet tegen de vlakte. Van 9 tot 11 mei werden de Vulcaanweg en de Koningin Wilhelminahaven Noordzijde vanwege veiligheidsoverwegingen afgesloten. In dat weekend werd bijna het gehele rode gebouw afgebroken. Het laatste deel zal na de zomer gesloopt worden, laat Henk Bouman van Iveco Schouten weten aan Twee. “We hebben de mensen weer weg moeten halen voor prioriteiten bij een ander pand.”


door Jeroen Langeveld
vrijdag 20 juni 2025 10:58
Een jaar geleden ging Twee ook al langs bij de Romi-fabriek. Een gedeelte van de loodsen was toen al afgebroken, maar meerdere gebouwen stonden nog overeind. Op het terrein werd vroeger margarine geproduceerd door het bedrijf Romi, de Rotterdamse margarine industrie. In de fabriek werkten veel Palestijnse mannen die naar Nederland waren gekomen om hier opgeleid te worden.
De bedoeling was dat de Palestijnen terug zouden gaan naar hun thuisland om daar een eigen Romi-fabriek te beginnen, maar door een conflict in het gebied kwam het daar nooit van. Dit betekende dat de Palestijnen in Vlaardingen bleven. Als dank voor het kunnen werken in de fabriek schonken de werknemers een gedenksteen aan het bedrijf die tijdens de sloop is veiliggesteld uit het gebouw.
Hoe het gebouw eruitzag voor de sloop | Foto: Twee
Inmiddels staan de gebouwen al lange tijd leeg en komt er nieuwbouw op het terrein. Maar de nieuwbouw laat echter nog even op zich wachten vanwege de laatste sloopwerkzaamheden. Volgens Bouman lopen er bij Iveco Schouten nog meerdere projecten waar het personeel dat het gebouw moet slopen nodig is. "En die projecten gaan voor", zegt Bouman. Deze twee andere sloopprojecten moeten na de zomer afgerond zijn. Vervolgens kan het personeel terugkeren om het laatste deel van het rode gebouw in Vlaardingen te slopen.
85 centimeter ophogen
Na de sloop wordt het puin van de gebouwen vergruisd. Met dit gruis wordt het terrein met 85 centimeter opgehoogd om zo beschermd te zijn tegen het hoogwater, dat soms over de kades heen vloeit. Iveco Schouten zou drie grote loodsen gaan bouwen waar schepen hun lading af kunnen geven.
De loodsen zouden gebouwd en daarna verhuurd worden aan het bedrijf Hooymeijer dat direct naast de Romi-fabriek was gevestigd. Echter ging Hooymeijer in december failliet. Het bedrijf zal daardoor het gebouw niet meer gaan huren.
Bouman legt uit dat er een mogelijke koper klaarstaat voor het terrein. Welk bedrijf dit is, wil hij niet zeggen. Een eventuele verkoop van het terrein zal betekenen dat Iveco Schouten het gebouw zelf niet meer zal bouwen. “We zijn er acht jaar mee bezig geweest. Maar het zijn niet onze voornaamste werkzaamheden als bedrijf.”