advertentie
  • sport en bewegen
  • politiek
  • Schiedam

Verzakt sportcomplex boven A4: stille bouwput met geheim akkoord

Wat begon als een prestigieus sportproject bovenop de A4 tussen Delft en Schiedam, is negen jaar na opening verworden tot een bouwkundig hoofdpijndossier. Sportpark Willem-Alexander, geopend in 2016 en gebouwd op het dak van de Ketheltunnel, kampt al jaren met ernstige verzakkingen. In 2023 bereikten de gemeente Schiedam en bouwcombinatie A4All een vertrouwelijk akkoord over het herstel, maar wat er precies mis is én hoe het wordt opgelost, blijft onduidelijk.

Rembrandt van der Heijden

door Rembrandt van der Heijden

donderdag 26 juni 2025 16:01

Op het sportpark aan de Zoomweg in Schiedam-Noord zijn de hekken gesloten. Borden van VolkerWessels geven aan dat er gewerkt wordt, maar het terrein oogt desolaat. Grote platen piepschuimachtig materiaal liggen verspreid bij de verzakkende sportvelden. Dikke buizen, vermoedelijk van het riool, zijn bloot komen te liggen. Omgevallen prullenbakken en oude aanwijsborden flankeren de paden.

De velden van voetbalvereniging Kethel Spaland ogen op het eerste gezicht netjes, maar bij nadere inspectie blijken ze overgenomen door duiven, rafelige vlaggen en omgeven door kniehoog onkruid.

20250626_willem-alexander.00_00_39_01.Still003.jpg

Werkzaamheden in volle gang op Sportpark Willem-Alexander | Foto: Twee

Aannemer blijft weg

Een paar werklieden zijn in de verte aanwezig. Maar zodra ze de camera zien, duiken ze achter hun machines en lijkt er hevig gebeld te worden. Op de vraag wat ze aan het doen zijn, antwoorden ze: “We zijn het aan het mooi maken, maar we gaan nu lunchen en liever geen mensen filmen.” Met hun machines rijden ze richting een klein lunchwagentje. Een van hen zegt dat de aannemer onderweg is “en best een praatje wil maken.” Maar een uur later is hij nog steeds nergens te bekennen.

Een inspectieronde over het terrein laat zien dat delen van het complex al zijn verbouwd. De voormalige sportluifel heeft plaatsgemaakt voor kantoren, waarachter een chique vergadertafel staat. Dieper in het gebouw ligt een half afgebouwde ruimte met rollen isolatiemateriaal. Op een deur prijkt nog een vergeelde sticker van Beyond Fighting, de boksschool die na een conflict met Sportbedrijf Schiedam moest vertrekken.

20250626_willem-alexander.00_00_35_00.Still002.jpg

Vrachtwagens rijden af en aan om zand op het halen | Foto: Twee

Bakken zand

Aan de andere kant van het park is een graafmachine bezig zand onder de velden vandaan te halen. Elke tien minuten verlaat een met zand geladen vrachtwagen het terrein. Een opzichter kijkt toe en stuurt de bestuurder aan om voorzichtig te manoeuvreren tussen houten palen. Meerdere palen staan scheef en lijken rot.

Volgens planning lopen de herstelwerkzaamheden op het park op schema. De 75-jarige Henk van Leeuwen, erelid van Kethel Spaland, bevestigt tegenover Twee dat niet alleen de sportvelden, maar ook de ingang en zijkanten van het terrein aangepakt worden:
“De ingang en de zijkant van het terrein worden zo'n halve meter opgehoogd om de verzakkingen tegen te gaan.” De verwachting is dat dit twee tot drie weken zal duren.

De werkzaamheden aan de sportvelden zullen naar verwachting minstens een half jaar duren, al kan dat volgens Van Leeuwen ook nog spannend worden. “Met dit project weet je het eigenlijk nooit”, grapt hij. Wel weet hij te vertellen dat het zand verwijderd wordt. “Daarna komt er een nieuwe wand om de palen te beschermen.”

20250626_willem-alexander.00_01_05_18.Still004.jpg

Velden van Kethel Spaland | Foto: Twee

 

Wat ging er mis?

Het sportpark werd ontworpen door MoederscheimMoonen Architects en ligt zes meter boven het snelwegverkeer. Het moest een modern, multifunctioneel sportcomplex worden met vijf voetbalvelden, twee handbalvelden, een sporthal, dansstudio’s, een indoor atletiekbaan en voorzieningen voor cricket en honkbal. Het complex werd aangelegd in opdracht van de gemeente Schiedam.

In 2018, amper twee jaar na de opening, ging het mis: veld 3 en delen van de atletiekbaan zakten weg en werden gesloten. Al snel bleken ook het voorplein, hekwerken en keerwanden niet stabiel. Verzakkingen, scheuren en zelfs zinkgaten doemden op.

De tijdelijke ingrepen van bouwconsortium A4All bleken slechts lapmiddelen. De kern van het probleem, namelijk de onderliggende constructie op het tunneldak, werd niet aangepakt.

De juridische strijd

In 2021 stapten de gemeente Schiedam en Rijkswaterstaat naar de Raad van Arbitrage voor de Bouw. Ze eisten een structurele oplossing. In 2023 kwam er eindelijk schot in de zaak: A4All deed een voorstel voor duurzaam herstel, volledig op eigen kosten. Dat leidde tot een vaststellingsovereenkomst, maar die blijft geheim.

De gemeente weigert het document openbaar te maken. Het zou onder ‘vertrouwelijke afspraken’ vallen en buiten de reikwijdte van de Wet open overheid (Woo), de wet waar Twee een beroep op deed om het document in te kunnen zien. Ook de kostenramingen worden niet gedeeld. Alleen de bouwtekeningen van de tunnel zijn beschikbaar en die zijn enkel in te zien op afspraak bij het Omgevingsloket.

20250626_willem-alexander.00_01_27_07.Still005.jpg

Ingang van Sportpark Willem-Alexander wordt opgehoogd | Foto:Twee

Kroonstuk werd ramp

Bouwen op het dak van een bijna twee kilometer lange snelwegtunnel kostte de overheid zo’n 600 miljoen euro, inclusief grondverwerving en personeelskosten. Het sportpark moest het kroonstuk worden van stedelijke vernieuwing in Schiedam-Noord.

Maar de praktijk bleek weerbarstiger: technische fouten, onvoldoende voorbereiding, juridische impasses en een zwijgcultuur werden het toonbeeld van het sportpark. De verwachting is dat het park in 2026 weer toegankelijk is voor alle gebruikers.