advertentie
  • politiek
  • Vlaardingen

Liesveldviaduct dicht in 2028, bus mogelijk via dijk of Rivierzone

De Vlaardingse gemeenteraad wil nog voor de zomer een volgende stap zetten in de ontwikkeling van de binnenstad. Een nieuw document met een visie voor de binnenstad werd donderdag 19 juni voor het eerst besproken door de gemeenteraad. Welke winkels wil Vlaardingen aantrekken? Wat doe je met parkeren? En waar moet de bus rijden als het Liesveldviaduct sluit?

De bushalte op het Liesveldviaduct
De bushalte op het Liesveldviaduct | Foto: Twee
Siebe van der Ende

door Siebe van der Ende

maandag 23 juni 2025 12:56

De gemeenteraad bespreekt deze dagen de ‘Kaderstellende Startnotitie Omgevingsprogramma Nieuwe Binnenstad’. Hierin staan grove uitgangspunten waar een nieuwe Vlaardingse binnenstad aan moet voldoen. Sinds de presentatie van een concept van de plannen is er een participatiebijeenkomst in de Stadsgehoorzaal geweest. Ook konden inwoners hun ideeën voor de binnenstad delen tijdens werkateliers in Museum Vlaardingen.

In het nieuwe binnenstadsdocument is de inbreng van bewoners meegenomen, volgens de gemeente. Een belangrijke verandering is de route van de bus wanneer het Liesveldviaduct afgesloten wordt voor het verkeer. Het oorspronkelijke plan was om de, net versmalde, Korte Hoogstraat weer te verbreden om daar de bus over te laten rijden richting de Oude Havenbrug. Nu heeft de gemeente het plan om de route van de bus verder om te leiden.

Bus over de dijk en door de Rivierzone?

De gemeente is van plan om het Liesveldviaduct af te sluiten voor verkeer. In overleg met de RET worden verschillende alternatieve routes voor de bus besproken. Het eerste scenario is een omleiding van lijn 56 en lijn 126 over de Westlandseweg met een bushalte op de Hoflaan. In een tweede variant rijdt de bus verder over de Westlandseweg, waar twee bushaltes komen. Ook zou er in dat scenario een extra bushalte op de Gedempte Biersloot komen. Maar de ‘droomvariant’ van de gemeente is een omweg richting het zuiden.

In het derde scenario zou lijn 126 vanuit Maasluis dezelfde route als nu rijden, maar met een omleiding via een bushalte aan de Westlandseweg en de Hoflaan. Lijn 56 zou in dat scenario richting het zuiden rijden. Na bushaltes bij de rotonde op de Maassluissedijk en de Van Beethovensingel steekt de bus het spoor over en komt er ook een bushalte op de Deltaweg. Vervolgens rijdt die lijn terug naar het noorden via een bushalte op de Oosthavenkade. Vervolgens rijdt het over de Schiedamseweg dezelfde route als nu, net als lijn 126.

busscenarios.png

De verschillende scenario's voor de Vlaardingse buslijnen bij het sluiten van het Liesveldviaduct | Beeld: gemeente Vlaardingen. Opmaak: Twee

Verhuizing KADE40

Volgens de gemeente is de verhuizing van de bibliotheek naar de Grote Kerk het ‘icoon-project’ van de nieuwe binnenstad. De gemeente is in gesprek met Cultuurhuis KADE40 over een mogelijke verhuizing naar het huidige bibliotheekpand aan het Veerplein. “Dat kan een culturele trekpleister zijn voor een nieuwe binnenstad”, vertelt een ambtenaar van de gemeente tijdens een presentatie.

Ook is gekeken naar het winkelaanbod in de stad. Vlaardingen heeft volgens de gemeente teveel discounters zoals Wibra, Die Grenze en Prijsmepper. Laatstgenoemde zal Vlaardingen overigens aan het begin van de zomervakantie weer verlaten. Onderzoek concludeert dat de binnenstad behoefte zou hebben aan ander soort ketens zoals Flying Tiger, Rituals en Bagels & Beans. Hiermee zou er meer winkelend publiek vanuit Maassluis, Schiedam en de wijk Holy naar het centrum van Vlaardingen moeten komen.

In de startnotitie presenteert de gemeente ook een plan voor de bouw van 250 tot 800 woningen in de binnenstad. Dit wil de gemeente doen door woontorens te bouwen van maximaal 21 woonlagen. Ter vergelijking: de Hoge Witte heeft 24 lagen. “Het is de bedoeling dat de Hoge Witte de hoogste blijft”, aldus de gemeente.

Parkeren

Sommige raadsleden vroegen zich af: ‘waar moeten de nieuwe bewoners van de binnenstad gaan parkeren?’ Volgens de gemeente is hiervoor genoeg plaats in de drie parkeergarages ‘Stadhuis’, ‘Liesveld’ en ‘Hoogstraat’. Raadslid Roel Veugelers (CDA) kan zich daar niet in vinden. “Daar moeten toch die extra bezoekers van onze binnenstad gaan parkeren? Dan hebben we toch extra parkeerruimte nodig.”

De gemeente wil ook in gesprek gaan met APCOA, de eigenaar van de parkeergarages in Vlaardingen, om te zorgen dat parkeren in parkeergarages goedkoper zal zijn dan op straat. Zo wil de gemeente de ‘autoluwe’ binnenstad ook aantrekkelijk maken voor mensen die met de auto komen. Als er een tekort aan parkeergelegenheid is wil de gemeente kijken of garages zouden kunnen komen in het voormalige V&D-pand, het bibliotheekpand en het bioscooppand.

293f94f8a6fb306ef6873d0815e24855_XL.jpg

Foto: Twee

Zorgen ondernemers

De plannen in de startnotitie zijn voor een groot deel toekomstmuziek. Momenteel is de planning dat het Liesveldviaduct in 2028 afgesloten wordt voor verkeer en dat er in 2030 gestart wordt met de aanleg van een stadspark. Toch zegt wethouder Rens de Ron ook op korte termijn iets te willen doen. “De zorgen die ondernemers hebben zijn volkomen terecht. We zijn daarover in gesprek.”

De gemeente wil de ondernemers ondersteunen door subsidies te geven aan de winkeliersvereniging. Ook willen ze een centrummanager aanstellen. “Ondernemers moeten zich, ondersteund door de gemeente, verenigen en met een plan komen”, aldus de gemeente.

De gemeenteraad zal op 10 juli over het binnenstadsplan besluiten. De gemeente hoopt na de zomer een intentieovereenkomst te sluiten met de vastgoedeigenaren in de binnenstad. Hierin zullen zij vastleggen dat zij, net als de gemeente, zullen investeren in de binnenstad.