Coronadans in Schiedam: met z'n allen positieve energie uitstralen!
Een groep enthousiaste Schiedammers is wel klaar met alle negativiteit en de neerslachtige stemming die er heerst. 'We gaan gewoon positieve energie in Schiedam brengen door met z'n allen te gaan dansen!' vertelt John van Oudenaarde aan de telefoon. Op zondag 4 oktober komt er in Schiedam een coronadans. Het is bedoeling dat er vanaf 13.00 uur op het Stadserf meegedaan kan worden met de 'Jerusalema Challenge'.
Ziekenhuis ziet snelle toename van coronapatiënten
Het Franciscus Gasthuis & Vlietland ziekenhuis ziet een snelle toename van het aantal coronapatiënten en mensen met verdenking van corona. Dat zegt Niels Honig, lid van de raad van bestuur van het Franciscus Gasthuis & Vlietland ziekenhuis op RTV Rijnmond. Momenteel zijn er zo’n twintig patiënten op de corona-afdelingen van het Franciscus Gasthuis & Vlietland ziekenhuis, plus een wisselend aantal patiënten met klachten waarbij nog geen besmetting is vastgesteld. Volgens Honig is het ziekenhuis goed voorbereid.
Geen Brandersfeesten maar wel de sfeer op SCHIE TV!
SCHIE TV blikt dit weekend terug op de Brandersfeesten en de unieke Schiedamse Lipdub.
Branderszwemtocht live op SCHIE TV
SCHIE TV zendt rechtstreeks uit vanaf de startplek van de Branderszwemtocht.
Gemeente heeft geen invloed op vestiging apotheken
De gemeente heeft geen invloed op de spreiding van apotheken. Dat zegt het stadsbestuur naar aanleiding van vragen van SCHIE over de aanstaande sluiting van de apotheek in Schiedam Oost. 'De apotheken besluiten zelf waar ze zich vestigen' aldus de gemeente. De apotheek in Schiedam Oost sluit per 1 november. De patiënten moeten dan naar andere apotheken om hun medicijnen te halen. 'In principe gaan onze patiënten mee naar de Westerkade, daar komt een 24/7 automaat' zegt apotheker Aggie van Winssen in een interview op SCHIE TV. 'Veel mensen vinden het prettig om een apotheek in hun omgeving te hebben'
Eigenaar De Beren aan de Maasboulevard: 'Ze helpen een locatie om zeep en zetten banen op de tocht'
Johan van der Linden, eigenaar van De Beren aan de Maasboulevard, noemt de door burgemeester Lamers genomen maatregelen absurd: 'ze helpen een locatie om zeep en zetten banen op de tocht' zegt hij tegen SCHIE. Lamers maakte gisteren in de commissievergadering bekend dat de Maasboulevard van 22:00 tot 7:00 uur weer aangewezen wordt als 'verboden gebied' in het kader van Noodverordening corona. 'Dat werkte goed tijdens de eerste golf en dat gaan we weer doen' aldus de burgemeester.
Verdachte (16) van doodsteken 15-jarige Alice blijft langer vastzitten
De zestienjarige verdachte van het doodsteken van de 15-jarige Alice uit Schiedam, blijft zeker een maand langer vastzitten. Dat heeft de rechtbank donderdag besloten. Er lopen nog meerdere onderzoeken naar de verdachte, onder meer naar haar psychische gesteldheid. Justitie kan niet zeggen, ook vanwege haar leeftijd, of de tiener een bekentenis heeft afgelegd, meldt Rijnmond. Het 16-jarige meisje wordt verdacht van moord dan wel doodslag.
Burgemeester geeft les in democratie op OBS Het Kleurrijk
Vandaag gaf burgemeester Cor Lamers op basisschool Het Kleurrijk les in democratie. Hij gebruikte daarbij het nieuwe lespakket Pak@ Democratie. Hiermee worden kinderen de beginselen van democratie bijgebracht. Het is de bedoeling om de kinderen er actief bij te betrekken en ze worden uitgedaagd om hun eigen rol in de stad en samenleving te ontdekken. De lesmethode is ontwikkeld door de Kleine Ambassade en zal vanaf deze maand worden verspreid over de basisscholen in Schiedam.
'Kabinet schrapt aantekening strafblad uit coronaboetes, met terugwerkende kracht'
De beroemdste coronaboete van Nederland leidt toch niet tot een aantekening in het strafblad van het Schiedamse stel Taco en Lou. De NOS meldt nu dat de aantekening in het strafblad wordt geschrapt, met terugwerkende kracht. 'Ingewijden melden dat het kabinet morgen zal besluiten dat alle coronaboetes, ook die al zijn uitgedeeld, worden uitgesloten van de regel dat boetes van meer dan 100 euro tot een justitiële aantekening leiden.' aldus de NOS.
Ook Hoogheemraadschap Delfland merkt effect corona
Halverwege het jaar bekijkt het hoogheemraadschap altijd of de geplande activiteiten nog op koers liggen en of de inkomsten en uitgaven in lijn zijn met de begroting. De bestuursrapportage 2020 laat zien dat veel van de werkzaamheden van Delfland ondanks de coronamaatregelen gewoon doorgaan. Wel blijkt dat er een negatief financieel effect is door corona. Dit effect bedraagt € 4,4 miljoen.
Hoogheemraad financiën, Peter Ouwendijk: “Sinds het kabinet een intelligente lockdown afkondigde, zijn de werkomstandigheden voor Delfland ingrijpend gewijzigd. De meeste medewerkers gingen thuis werken en werk in de openbare ruimte kon alleen onder strikte voorwaarden plaatsvinden. Ook bijeenkomsten met groepen mensen konden niet meer doorgaan. Door de inzet en professionaliteit van de organisatie zorgen we ervoor dat, ondanks alles, het werk doorgaat. Vitale processen als veiligheid, voldoende en schoon water blijven gegarandeerd.”


